Matematik

hvordan tegner man isometrisk på rent papir?

18. september 2019 af soer381k - Niveau: A-niveau

hvordan tegner man isometrisk på rent papir?

der er vel en regel for hvor mange grader der skal være mellem den vandrette x-akse og z-aksen som går i dybden og gør figuren 3-dimensionel 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2019 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2019 af StoreNord

Der findes isometrisk papir i boghandelen. Men man kan også finde det i Geogebra.


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. september 2019 af SuneChr

På et blankt stykke papir kan kassen tegnes ved at forskyde en tegnetrekant langs en lineal,
så paralleliteten opretholdes. Der er vist ingen regler for, hvor stor vinklen med horisontlinjen
skal være. Et tre-dimensionalt koordinatsystem tegnes  nok mest bekvemt med en vandret
y-akse, en lodret z-akse og en mod venstre rettet x-akse. Mod uret hedder det så x-y-z.


Svar #4
18. september 2019 af soer381k

tak SuneChr

det har jeg også gjort, men det tager bare en dælens lang tid - kan ikke forstå at vi ikke må bruge isometrisk papir for vores lærer. 

jeg har tegnet z-aksen 30* på x-aksen, fordi det synes jeg at jeg kunne læse et eller andet sted at det skulle være sådan. jeg tænker bare at det ville være nemmere hvis z var 45* på x, men det ville selvfølgelig gøre 3d figuren lidt for forskudt at se på.


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. september 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg ville vælgeen z-akse, der er rettet opad på papiret, en x-akse, der går 30º ned mod højre og en y-akse, der går 30º op mod højre. En tegnig af et hus ville så have facaden parallel med xz-plannen, gavlen parallel med yz-planen og grundel i xy-planen.

Da vi i sin tid havde teknisk tegning på DTU, benyttede vi en hovedlineal, hvis hoved hvilede mod tegnebrættets venstre kant. Det gav et stabilt grundlag for tegnnearbejdet. En 30-60-90-tegnetrekant kunne så benyttes til de tre akseretninger.


Skriv et svar til: hvordan tegner man isometrisk på rent papir?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.