Matematik

forklar model

18. september 2019 af Signe12w7228 - Niveau: B-niveau

hejsa, nogen der kan hjælpe mig med denne opgave, da jeg virkelig ik kan finde ud af den :

1)   Forklar ud fra følgende kort, på hvilken måde istider og mellemistider veksler – og hvordan man forklarer disse forskelle?

Vedhæfter et billede af kortet.

Håber der er en der kan hjælpe mig på vej og forklar om modellen. Hav en god dag!


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2019 af peter lind

Temperatur og CO2 ser i udpræget grad til at følges ad


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2019 af AMelev

#0 Du har fået kappet angivelsen af, hvad der angives på 1.aksen. 

Vil du ikke lige uploade hele opgaveformuleringen med både figur og tekst - enten som billed- eller pdf-fil.


Svar #3
18. september 2019 af Signe12w7228

værsgod 

Vedhæftet fil:Unavngivet dokument.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #4
18. september 2019 af AMelev

Tak, men det hjalp mid deværre ikke meget, bortset fra, at jeg nu kan se angivelsen på 1.aksen Tid før nu. 
Jeg ved ikke, hvad der menes med temperaturvariation.
Desuden kan jeg ikke koble denne figur til den definition af istid, som jeg lunne finde. Sorry.
Spørg din lærer, hvad temperaturvariationen dækker, og hvad han/hun/man mener med istid. 

Du kan ikke på nogen måde ud fra denne figur forklare forskelle på istider og mellemistider. Hvad "man" gør afhænger af, hvem "man" er. Figuren forklarer ingenting.
Du kan som #1 påpeger konstatere, at CO2 koncentrationen nogenlunde følger temperaturvariationen, men du kan på ingen måde godtgøre en årsagssammenhæng. Du ved ikke, om det er temperaturvariationen, der påvirker CO2-koncentrationen eller omvendt - eller om de begge påvirkes af en tredje faktor.

Dog er der det interessant, at CO2 er steget markant i nutiden og overhaler temperaturvariationen. Hvis man skal blive klogere på det, skal man have data fra fx de sidste 100 år.
 


Skriv et svar til: forklar model

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.