Matematik

Brug figuren til at bestemme konstanterne A, b og c?

22. september 2019 af Sophu - Niveau: A-niveau

Nogle der vil hjælpe mig med den vedhæftede opgave om at bestemme konstanterne A, b og c ved brug af figuren?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. september 2019 af AMelev

Væn dig til at bruge den officielle formelsamling, som du må bruge til eksamen, så du bliver fortrolig med den, inden det går løs for alvor. Indholdsfortegnelsen er på side 4.
Se side 22 (118) & (119) mht. A og b. 
f(0) = c


Svar #2
22. september 2019 af Sophu

Tak jeg forstår stadig ikke helt hvordan man finder A (hvordan kan jeg gøre det ud fra formelerne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. september 2019 af AMelev

#2 Amplituden er lodret afstand fra midterlinjen til top eller bund, som det fremgår af figuren i FS. Sagt på en anden måde: afstand fra min til max er 2A.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. september 2019 af ringstedLC

a) Det er en sinusfunktion:

\begin{align*} f(x) &= A\cdot \sin(b\cdot x)+c \\ \text{Amplitude}:A &=\frac{\left ( f_{maks.}-f_{min.} \right )}{2} \\ \text{Frekvens}:b &=\frac{2\pi}{\text{periode}}\;,\;\text{periode = et helt genneml\o b.} \\ \text{forskydn. i \textit{y}-aksens retning}:c &=f(0) \end{align*}


Svar #5
22. september 2019 af Sophu

Tak, men hvad vil c så være i dette tilfælde? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. september 2019 af AMelev

#5 c = f(0) jf. #1.
Aflæs.


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. september 2019 af ringstedLC

#5: fordi:

\begin{align*} f(x) &= A\cdot \sin(b\cdot x)+c \\ f(0) &= A\cdot \sin(b\cdot 0)+c \\ f(0) &= A\cdot \sin(0)+c \\ f(0) &= A\cdot 0+c \\ f(0) &= c \\ \end{align*}


Svar #8
22. september 2019 af Sophu

Taj for hjælpen


Skriv et svar til: Brug figuren til at bestemme konstanterne A, b og c?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.