Matematik
Uafhængighed og konvergens
Hej alle, håber nogen kan hjælpe mig med følgende opgave:
Lad være uafhængige.
er identisk fordelte med
.
Antag endvidere at .
Tilsidst har vi, at er bernoulli-fordelt med .
Definer .
Jeg skal hermed vise, at konvergerer "næsten sikkert".
Tak på forhånd
Svar #1
28. september 2019 af LeonhardEuler
Benyt Second Borel-Cantelli i Advanced Probability.
ΣP(WnYn ≠ 0) ≤ ΣP(Wn = 1) = Σ 1/n2 < ∞
heraf fås
P(WnYn = 0 evt.) = 1
Svar #2
30. september 2019 af kgsklo
For at kunne benytte dette, skal WnYn være uafhængige. Er det nok at sige, at produktet af 2 uafhængige stokastiske variable også er uafhængige? Derudover skal WnYn være Borel-mulige? Hvordan vises det?
Jeg kan ikke helt se hvordan du bruger second Borel-cantelli. Helt specifikt forstår jeg ikke følgende:
I bogen er det bare P(An), og jeg tænker An=WnYn? Mit spørgsmål er bare, hvordan kan du bare tilføje "ikke lig 0"?
Svar #4
30. september 2019 af LeonhardEuler
Hvad mener du med borel-mulig?
An er en mængde. Det samme er WnYn forskellig fra 0.
Svar #5
Hvorfor er din første sum mindre end den næste? Altså “mindre end eller lig med”. Kan ikke se hvorfor det gælder?
Svar #6
Du vil gerne vise at (Wi,Yi)i∈N er uafhængige. Du behøver kun at vise resultatet på generatoren af sigma-algebraen. For ethvert endelig J∈N, og borelmængder Ai,Bi
Benyt nu funktionen f(x,y) = xy på (Wi,Yi)i∈N og benyt lemma1.3.7.
For dit andet spørgsmål så bemærk at (WnYn ≠ 0) ⊆ (Wn = 1). For at produktet skal være forskellig fra nul, så skal begge faktorer være forskellig fra nul. Især skal Wn være forskellige fra nul, men den er koncentreret på {0,1}, så der er kun mulighed for 1.
Jeg forstår dog ikke, hvad du mener med "Borel mulige"? Menes der borel-målelige? Selv der kan jeg ikke se, hvad du hentyder til.
Svar #7
Tror bare jeg undlader at vise, at de er uafhængige, fordi forstår ikke rigtig dit bevis for uafhængigheden :)
Forstår stadig ike helt hvorfor mit andet spørgsmål gælder? Kan du måske skærer det yderligere ud i pap? :)
Svar #8
Jeg synes nu, at det er skåret ud i pap. Hvis WnYn ? 0 så skal både Wn ? 0 og Yn ? 0, specielt betyder Wn ? 0 at Wn = 1.
Svar #9
Tusinde tak for hjælpenn jeg forstår det nu!! :)
Jeg har lige et andet spørgsmål: Hvis vi har to uafhængige stokastiske variable X og Y, er så også uafhængigt?
Svar #10
Forresten forstår jeg ikke helt hvorfor du har vist, at den konvergerer næsten sikkert?
Er det fordi at P(W_n Y_n = 0 evt.) = 1 er det samme som næsten sikker konvergens, og i så fald hvor har du det fra?
Svar #11
Svar #14
01. oktober 2019 af kgsklo
Svar #15
Svar #16
01. oktober 2019 af LeonhardEuler
At
P(WnYn = 0 evt.) = 1
betyder at for ethvert ω findes et N, sådan for n > N så vil WnYn = 0. Du har derfor at
altså summen er endelig og hermed konvergent. Bemærk at ω er fra en n.s. mængde, derfor gælder resultatet n.s.
Svar #17
Og vi er enige i, at du mener n og ikke “ i “ i summens nedre grænse?
Svar #18
01. oktober 2019 af LeonhardEuler
Vi er enige. Det var en ups'er fra min side.
Det står lige ovenover: "sådan for n > N så vil WnYn = 0."
Svar #19
02. oktober 2019 af kgsklo
Er der nogle argumentationer eller andre detaljer, der mangler? :)
Skriv et svar til: Uafhængighed og konvergens
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.