Matematik

Tegn grafen for p

28. september 2019 af mar12 - Niveau: B-niveau

Godaften,

Er der nogen, som vil hjælpe med en matematikopgave? 

a) Tegn grafen for p      - (Opgaven er vedhæftet)

Vedhæftet fil: Dok1.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. september 2019 af StoreNord

Do kan da bare bruge Geogebra.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. september 2019 af AMelev

Vedhæft hellere et billede - det skal ikke downloades først.

a) Hvordan du præcist gør afhænger af dit grafværktøj. Husk x-begrænsningerne

b) t = alder (år) og p(t) = tid for 400 m fri (s) 
Du skal altså her bestemme p(t), når t = 26


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. september 2019 af SuneChr

b)    Vist nok    p (28)   ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. september 2019 af AMelev

Ad #3 Ja, jeg læste forkert. Tak! t = 28


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. september 2019 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. september 2019 af ringstedLC

a) Hvis du virkelig skal have hjælp til at tegne en graf i din CAS, er det på høje tid, at du selv finder ud af, hvordan det gøres. Skriv:

\begin{align*} p(t) &= -0.01765t^3+1.409t^2-36.45t+534.6\;,\; 12\leq t\leq 30 \end{align*}

i GeoGebra's inputfelt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. september 2019 af ringstedLC

Vedhæftet fil:GG.png

Svar #8
30. september 2019 af mar12

#2

Vedhæft hellere et billede - det skal ikke downloades først.

a) Hvordan du præcist gør afhænger af dit grafværktøj. Husk x-begrænsningerne

b) t = alder (år) og p(t) = tid for 400 m fri (s) 
Du skal altså her bestemme p(t), når t = 26

Jeg bruger TI-Nspire, altså har tastet ligningen ind for p(t), men der kommer ikke nogen graf frem på TI-Nspire.


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. september 2019 af StoreNord

Prøv med funktionen f(x)=x.
Det drejer sig måske bare om, at bede om det rigtige zoom.


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. september 2019 af AMelev

#8
Definer p(t).    p(t):=−0.01765*t^(3)+1.409*t^(2)-36.45*t|12≤t≤30
Du kan også i stedet for t bruge x som den uafhængige variabel, bare du gør opmærksom på det.
Den lodrette "betingelsesstreg" kan du hente under Tegn.

I grafvinduet skal du bemærke, at der står f...(x), så der skal du skrive p(x), ellers får du ingenting vist, da p(t) opfattes som en konstant funktion i forhold til x, men da t er ukendt, er den konstante funktion det også, så grafen kan derfor ikke tegnes.
I min version kommer der er dialogboks, hvor der spørges, om jeg vil oprette en skyder til t. 
Tilsvarende sker, hvis jeg er kommet til at skrive et "tastatur e" i stedet for at bruge exp() eller e^ fra matematikskabelonen.
Hvis du får en sådan melding (jeg ved selvfølgelig ikke, om den forekommer i din version) ved alm. graftegning, skal du tage det som tegn på, at du har gjort noget galt.


Svar #11
30. september 2019 af mar12

#10

#8
Definer p(t).    p(t):=−0.01765*t^(3)+1.409*t^(2)-36.45*t|12≤t≤30
Du kan også i stedet for t bruge x som den uafhængige variabel, bare du gør opmærksom på det.
Den lodrette "betingelsesstreg" kan du hente under Tegn.

I grafvinduet skal du bemærke, at der står f...(x), så der skal du skrive p(x), ellers får du ingenting vist, da p(t) opfattes som en konstant funktion i forhold til x, men da t er ukendt, er den konstante funktion det også, så grafen kan derfor ikke tegnes.
I min version kommer der er dialogboks, hvor der spørges, om jeg vil oprette en skyder til t. 
Tilsvarende sker, hvis jeg er kommet til at skrive et "tastatur e" i stedet for at bruge exp() eller e^ fra matematikskabelonen.
Hvis du får en sådan melding (jeg ved selvfølgelig ikke, om den forekommer i din version) ved alm. graftegning, skal du tage det som tegn på, at du har gjort noget galt.

Jeg har vedhæftet et screenshot af min graf... kan ikke sætte det ind som et billed.

Vedhæftet fil:graf1.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #12
30. september 2019 af ringstedLC

#11: Du har ikke skrevet den korrekte p. og bla. derfor ligner grafen ikke #7.

Du indsætter et billede ved at åbne linket (evt. på en anden fane) og i højreklikmenuen at vælge "Kopier webadressen til billedet". Så vælger du "Rediger indlæg" (er kun muligt i 10 min.) og indsætter linket ved at trykke på "Indsæt billed"-knappen i værktøjsbjælken.


Svar #13
30. september 2019 af mar12

#12

#11: Du har ikke skrevet den korrekte p. og bla. derfor ligner grafen ikke #7.

Du indsætter et billede ved at åbne linket (evt. på en anden fane) og i højreklikmenuen at vælge "Kopier webadressen til billedet". Så vælger du "Rediger indlæg" (er kun muligt i 10 min.) og indsætter linket ved at trykke på "Indsæt billed"-knappen i værktøjsbjælken.

Har også prøvet at lave grafen inde på geogebra, ligesom dig, men får ikke den samme graf som dig...


Brugbart svar (0)

Svar #14
30. september 2019 af AMelev

#13 Jeg havde glemt konstantledet 534.6, og den fejl har du så videreført.


Brugbart svar (0)

Svar #15
30. september 2019 af ringstedLC

#13: Med en forkert p ville det jo også være mærkeligt. Når den er rettet, kan du i GG højreklikke i "Tegneblok" og her justere "xAkse : yAkse" fx til 1:10. På #7 har jeg også justeret, så akserne krydser i (10, 200). I TI-nSpire kan man sikkert lave noget lignende, men få nu først rettet p.


Brugbart svar (0)

Svar #16
30. september 2019 af AMelev

#13 & 15 Fejlen betyder bare en lodret forskydning, så selve grafforløbet skulle være det samme.
#13 Hvis du gør grafvinduet bredere (marker på kanten af vinduet og træk i håndtaget på midten af en af de lodrette kanter), får du et grafforløb som i #7

Vedhæftet fil:Billede3.JPG

Skriv et svar til: Tegn grafen for p

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.