Biologi

meiose

06. oktober 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg vil gerne se om der er en som evt har lyst til at se på det  jeg har skrevet meiose ? og hjælpe mig med at forstå det helt korrekt, og mange tak for det.

 Meiose er en kønscelledelingstype (kaldes også reduktionsdelingen) som danner gameterne(f.eks) kønscellerne. Kønscelledelingen resulterer i en 4 dobling af køncellerne hos mænd, dvs. der dannes 4 datterceller fra den oprindelige modercelle med det HALVE kromosomtal.4 sædceller (23x4). Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor man kalder det 'reduktionsligningen'?

Meiose sker altså under seksuel forplantning, hvor en ægcelle og sædcelle smelter sammen og zygotens køn bliver dannet. 

Hvorfor dannes der hos kvinden KUN 1 ægcelle med 23 kromosomer og 2 polceller? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. oktober 2019 af Dinimini

Man siger, at i meiosen halveres kromosomerne, forstået på den måde, at meiosen resulterer i 4 datterceller. I hver dattercelle er der 23 kromosomer....
Man har normalt 46 kromosomer (23 fra far og 23 fra mor). I meiosen, så bliver de replikeret. F.eks. så replikeres (kopieres) kromosom 1  både fra far og fra mor, så man får et par af kromosom 1. Når alle kromosomerne er replikeret har man 92  kromosomer i alt. Meiosen halverer disse kromosomer via. meiose 1 og meiose 2 - indtil der er 23 kromosomer i hver dattercelle.

Når en dattercelle fra mor med 23 kromosomer går sammen med en dattercelle fra far, som også indeholder 23 kromosoner dannes en zygot, som består af 46 kromosomer.

I mitosen replikeres kromosomerne også, men har kun en deling, som resulterer i 2 datterceller. Hver dattercelle indeholder derfor 46 kromosomer. 

Dvs. i meiosen indeholder hver dattercelle 23 kromosomer og i mitose indeholder hver dattercelle 46 kromosomer - der er altså sket en halvering i meiosen (ift. mitosen). Du skal ikke regne indeholdet af alle dattercellerne sammen - for det er kun én dattercelle, som anvendes til at danne en zygot. 

Der dannes kun en ægcelle, for hvis der blev dannet flere, så ville det resultere i graviditet med mere end et foster.


Svar #2
09. oktober 2019 af HFNU (Slettet)

Ej mange mange tak for alle oplysninger og din forklaring . Jeg forstår mitosen sådan at det er 1 celle=23 kromosomer som bliver kopieret og derved bliver til 46, så derfor kan man sige at der sker en fordobling af kromosomtallet. Jeg er ikke helt sikker på dannelsen af meiose . Hvad mener du med noget : “Du skal ikke regne indeholdet af alle dattercellerne sammen - for det er kun én dattercelle, som anvendes til at danne en zygot”?

Svar #3
25. oktober 2019 af HFNU (Slettet)

Hvorfor er det KUN 1 dattercelle og ikke 2 datterceller som går sammen, som man ser under mitosen.

I hver dattercelle af de 4 datterceller , er der der 23 kromosomer, korrekt? skal der så ikke være 46 for at der kan dannes et zygote? ved at en æg og en sædscelle mødes.

Håber der er nogle der svarer, og mange tak for jeres tid og hjælp 


Skriv et svar til: meiose

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.