Matematik

Stokastisk variabel normal fordelt

20. oktober 2019 af SofieAmalieJensen - Niveau: A-niveau

Hej,

hvordan bestemmes c) i vedhæftede når det er en opgave uden hjælpemidler? jeg tænkte at man skulle anvende svarene i a) og b), men jeg er ikke sikker på hvordan.. Mine svar til a) og b):

a) X<-12 og X>18

b) -7<=X<=13

Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. oktober 2019 af peter lind


Brugbart svar (2)

Svar #2
20. oktober 2019 af Meppo

De exceptionelle udfald ligger udenfor intervallet [\mu - 2*\sigma : \mu + 2*\sigma]=[5-2*3 : 5+2*3]=[-1 : 11]


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. oktober 2019 af peter lind

Jeg er ikke klar over hvad der menes med exceptionelle og normale udfald er. Jeg mener fa ktisk ikke den kan løses uden opslag i tabeller eller CAS værktøj. Er du sikker på at det ikke er tilladt ? Eller står der i din bog nogle tal du kan bruge ?

Hvis man man sætter en grænse p for eks. 2 eller 5% vil jeg mene at  exceptionelle værdier er givet ved

P(x1<X) = p/2 og P(x2>X) = p/2

Nornale udfald kan så enten være intervallet [0; 1]\resultatet fra a eller intervallet [5-3; 5+3]

Dine forslag i #0 er usandsynlig. Intervallet må have 5 i midten; med mindre du hah skrevet forkert


Svar #5
20. oktober 2019 af SofieAmalieJensen

Okay super mange tak, men jeg er stadig ikke helt med på hvordan man laver c)? og ja det er uden hjælpmidler.


Svar #6
20. oktober 2019 af SofieAmalieJensen

#2

De exceptionelle udfald ligger udenfor intervallet [\mu - 2*\sigma : \mu + 2*\sigma]=[5-2*3 : 5+2*3]=[-1 : 11]

Men der står følgende i min formelsamling, se vedhæftet forneden.


Brugbart svar (1)

Svar #8
20. oktober 2019 af Meppo

Ok, undskyld, jeg skrev forkert.

De normale udfald ligger i intervallet [\mu - 2*\sigma : \mu + 2*\sigma]

De exceptionelle udfald ligger i de to intervaller ]-\infty : \mu- 3*\sigma] \: og \: [\mu + 3*\sigma : \infty [

Da din middelværdi er 5 og din spredning er 3, så bliver det altså ]-\infty :-4] \: og \: [14 : \infty [

Ang. c) brug at ca. 34,135 % ligger i intervallet [\mu-\sigma : \mu] halvdelen ligger i intervallet [\mu : \infty[ så må resten op til de 100 % ligge i intervallet P(X<=2)=]-\infty : 2]=]-\infty : \mu - \sigma]


Svar #9
20. oktober 2019 af SofieAmalieJensen

#8

Ok, undskyld, jeg skrev forkert.

De normale udfald ligger i intervallet [\mu - 2*\sigma : \mu + 2*\sigma]

De exceptionelle udfald ligger i de to intervaller ]-\infty : \mu- 3*\sigma] \: og \: [\mu + 3*\sigma : \infty [

Da din middelværdi er 5 og din spredning er 3, så bliver det altså ]-\infty :-4] \: og \: [14 : \infty [

Ang. c) brug at ca. 34,135 % ligger i intervallet [\mu-\sigma : \mu] halvdelen ligger i intervallet [\mu : \infty[ så må resten op til de 100 % ligge i intervallet P(X<=2)=]-\infty : 2]=]-\infty : \mu - \sigma]

Tusind for hjælpen!:)


Brugbart svar (1)

Svar #10
20. oktober 2019 af Meppo

Alt i orden :)


Skriv et svar til: Stokastisk variabel normal fordelt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.