Biologi

kvælstofkredsløbet

26. oktober 2019 af carolinesvanee - Niveau: C-niveau

En der kan hjælpe mig med at forlklare en eller flere af disse begreber, da jeg har meget svært ved at forstår dem?
 

 nitrogenfiksering, ammonifikation, nitrifikation og denitrifikation


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2019 af Nerd24

Nitrogenfiksering: Det er når bakterier kan optage frit kvælstof (N2) fra atmosfæren. Nitrogenet kan blive omdannet til nærringstof for planterne. Jeg tror på at det bl.a. er knoldbakterierne som har den her egenskab.

ammonifikation: ammonifikation er når bakterier nedbryder dødt organisk stof til ammoniak (NH3). Ammoniaken reagere med vand og da ammoniak er en base så vil den optage en hydrogen ion fra vandet (H2O) dermed bliver ammoniak omdannet til ammonium(NH4). 

NH3+H2O ---> NH4 + OH

nitrifikation: Nitrifikation er når ammonium (NH4) bliver omdannet af nitrificerende bakterier til nitrat (NO3). Først bliver ammonium omdannet til nitrit(NO2) og så nitrat(NO3). nitrifikation foregår under iltholdige forhold (at det er iltkrævende, der skal være ilt til stede for processen).

denitrifikation: Denitrfikation er når Nitrat bliver omdannet til frit kvælstof af denitrificerende bakterier. Denitrifikation foregår under iltfrie forhold (at der ikke er iltkrævende, der skal ikke være ilt til stede for processen).


Svar #2
28. oktober 2019 af carolinesvanee

TUSIND TUSIND TAK FOR HJÆLPEN!


Skriv et svar til: kvælstofkredsløbet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.