Fysik

Spændingskilder og elektrisk effekt

27. oktober 2019 af Bygningsingeniør - Niveau: B-niveau

Hej Sp 

Er der nogen som kan hjælpe med følgende 

Tegn en (I, Upol)-kurve og fortolk den ud fra det forventede fra teorien. Find kortslutningsstrømmen, den indre modstand samt hvilespændingen. Du kan sammenholde den ma°lte hvilespænding med den værdi, du ma°lte i begyndelsen af forsøget.

Teori

Ohms 2. lov kan skrives pa° formen U pol =U0− Ri⋅I , hvor U0 er spændingskildens hvilespænding (den elektromotoriske kraft) og Ri er spændingskildens indre modstand.

Joules lov siger, at den afsatte effekt i en resistor afhænger af kvadratet pa° strømmen, altsa° at P=R⋅I^2. 

Jeg har tegnet kurven, som jeg vedhæfter, Jeg ved, at kurven viser hvor meget effekt der skal brug på den bestemt strøm styrke og den bestemt polspænding. Men hvordan tilknyter jeg teori og finder kortslutningsstrømmen, den indre modstand samt hvilespændingen.

MANGE TAK PÅ FORHÅND!!!


Svar #1
27. oktober 2019 af Bygningsingeniør

Her er kurven over (I, Upol)


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. oktober 2019 af peter lind

kortslutningensstrømmen er strommen når den ydre modstand er 0

den indre modstane er kuvens hældning med negativ fortegn

hvilespændningen er når strømmen er 0


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. oktober 2019 af ringstedLC

\begin{align*} U_{0} &= U_{pol}+R_{i}\cdot I\Rightarrow U_{0}=U_{pol}\;,\;I=0 \text{ (hvilesp\ae nding)} \\ -R_{i}\cdot I &= U_{pol}-U_{0} \\ R_{i}\cdot I &= U_{0}-U_{pol} \\ R_{i} &= \frac{U_{0}-U_{pol}}{I}\;,\;I\neq 0 \end{align*}

\begin{align*} U_{0} &= U_{pol}+R_{i}\cdot I \\ U_{0} &= R_{y}\cdot I+R_{i}\cdot I \\ U_{0} &= I\cdot \left (R_{y}+R_{i}\right ) \\ I &= \frac{U_{0}}{R_{y}+R_{i}} \\ I_{maks.} &= \frac{U_{0}}{R_{i}}\;,\;R_{y}=0 \end{align*}


Svar #4
27. oktober 2019 af Bygningsingeniør

Men er der nogen som kan hjælpe med koble noget teori på min kurve

MANGE TAK PÅ FORHÅND!


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. oktober 2019 af ringstedLC

I #1 forklares bla. at Ri er den numeriske værdi af hældningen. Så du kunne lave en lineær regression og se om dens a passer med teorien i #3.

Du kunne også lave en effektkurve i kolonne "c":

\begin{align*} P_{y} &= U_{pol}\cdot I \\ &= R_{y}\cdot I\cdot I \\ &= R_{y}\cdot I^2 \\ P_{y}(I) &= R_{y}I^2 \end{align*}

hvilket giver en parabel, hvis toppunkt angiver den strøm, der afsætter mest effekt i Ry.


Svar #6
28. oktober 2019 af Bygningsingeniør

#3

\begin{align*} U_{0} &= U_{pol}+R_{i}\cdot I\Rightarrow U_{0}=U_{pol}\;,\;I=0 \text{ (hvilesp\ae nding)} \\ -R_{i}\cdot I &= U_{pol}-U_{0} \\ R_{i}\cdot I &= U_{0}-U_{pol} \\ R_{i} &= \frac{U_{0}-U_{pol}}{I}\;,\;I\neq 0 \end{align*}

\begin{align*} U_{0} &= U_{pol}+R_{i}\cdot I \\ U_{0} &= R_{y}\cdot I+R_{i}\cdot I \\ U_{0} &= I\cdot \left (R_{y}+R_{i}\right ) \\ I &= \frac{U_{0}}{R_{y}+R_{i}} \\ I_{maks.} &= \frac{U_{0}}{R_{i}}\;,\;R_{y}=0 \end{align*}

hvad er det, må jeg spørg? hvad er formålet?


Svar #7
28. oktober 2019 af Bygningsingeniør

#5

I #1 forklares bla. at Ri er den numeriske værdi af hældningen. Så du kunne lave en lineær regression og se om dens a passer med teorien i #3.

Du kunne også lave en effektkurve i kolonne "c":

\begin{align*} P_{y} &= U_{pol}\cdot I \\ &= R_{y}\cdot I\cdot I \\ &= R_{y}\cdot I^2 \\ P_{y}(I) &= R_{y}I^2 \end{align*}

hvilket giver en parabel, hvis toppunkt angiver den strøm, der afsætter mest effekt i Ry.

kan du uddybe mere :/


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. oktober 2019 af ringstedLC

#7 (og #6): Ja gerne, når du har nævnt, hvad du ikke forstår.


Svar #9
29. oktober 2019 af Bygningsingeniør

altså i #5 det der står Py=Upol*I. Jeg ved godt, at det er formlen for effekt, hvad er formål med det der blevet skrevet?


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. oktober 2019 af ringstedLC

#0

Joules lov siger, at den afsatte effekt i en resistor afhænger af kvadratet pa° strømmen, altsa° at P=R⋅I^2. 

Jeg har tegnet kurven, som jeg vedhæfter, Jeg ved, at kurven viser hvor meget effekt der skal brug på den bestemt strøm styrke og den bestemt polspænding. Men hvordan tilknyter jeg teori og finder kortslutningsstrømmen, den indre modstand samt hvilespændingen.

MANGE TAK PÅ FORHÅND!!!

Jeg prøver at give noget teori til #0.

Forøvrigt viser din kurve ikke effekten, men den spænding der vil ligge over seriekoblingen for en given strøm.


Skriv et svar til: Spændingskilder og elektrisk effekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.