Biologi

Hastigheds-belastningsdiagramet for hjetemuskulatur

29. oktober 2019 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Hej
Er der nogle, der har lavet eller har en skitse af hastigheds-belastningsdiagramet for hjetemuskulatur?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2019 af DrNielsen

Det har Frank-Starling :-) Googl' det :-)


Svar #2
29. oktober 2019 af Lara45

#1 Tak, men jeg forstår det ikke rigtigt. Der står i studiemålene, at man skal kunne lave en skitste af hastigheds-bealstningsdiagrammet for hjertemuskuluatur. 

Hvordan kan man gøre der? 

Eller hvilken skitse er god at bruge

På forhånd tak


Svar #3
29. oktober 2019 af Lara45

Det er nedenstående som jeg har svært ved: 

Skitsere hastigheds-belastningsdiagrammet for hjertemuskulatur

Skitsere hastigheds-belastningsdiagrammet for glat muskulatur ved forskellige grader af fosforylering


Svar #4
30. oktober 2019 af Lara45

Er der ingen, der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. oktober 2019 af DrNielsen

Jamen jeg vil jo mene at Frank-Starling kurven er hvad du søger. Der har du slagvoluminet på y-aksen og det slut-diastoliske volumen(simplificeret som stræk = belstning) på x-aksen.


Brugbart svar (1)

Svar #6
31. oktober 2019 af Skaljeglavedinelektier

Jeg tror ikke, det er Starling, der skal i brug her direkte. 

Forholdet mellem hastighed og belastning (afterload) er ret simpelt - jo mindre afterload jo større hastighed og derved mindre kraft genereret, jo større afterload, jo lavere hastighed og derved større kraft. 


Svar #7
31. oktober 2019 af Lara45

#6 Lige præcis det jeg ledte efter. Tusind tak. 

Ved du om den graf du har vedhæftet er for skelet-, hjerte-, eller glat muskulatur? 

På forhånd tak


Svar #8
31. oktober 2019 af Lara45

Jeg har vedhæftet længde-spændingsdiagrammet for skelet og hjertemuskulatur. 

Det jeg ikke forstår det er hvordan hastigheds-belastningsdiagrammet skal se ud for de muskeltyper.

Jeg har prøvet at søge, men kan ikke rigtig finde svar på hvordan  hastigheds-belastningsdiagrammet skal se ud. 


Brugbart svar (1)

Svar #9
31. oktober 2019 af Skaljeglavedinelektier

Det er for hjertet. 

Du bør kunne slå det op i din fysiologibog. 

Men om det er skelet- eller hjertemuskulatur er ligegyldigt for udseendet af diagrammet. Det vil være ens - hvilket intuitivt også giver god mening. 


Svar #10
31. oktober 2019 af Lara45

#9 Okay, tak, men jeg sidder med to opgaver (vedhæftet), hvor jeg tror, at der spørges ind til hastigheds-belastningsdiagrammet for skeletmuskulatur. 

Jeg har prøvet at sammenligne facit og det billede som du har vedæftet, men jeg forstår slet ikke facits tegning. 

Jeg forstår godt isotonisk og isometrisk kontraktion, men jeg forstår bare ikke deres tegning.

Kan du prøve at forklare mig det eller måske kan det tegnes anderledes så det er nemmere at forstå?

PÅ forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #11
31. oktober 2019 af Skaljeglavedinelektier

Der spørges ikke ind til hastigheds-belastningsdiagrammet - de spørger jo direkte til muskellængden. 


Svar #12
31. oktober 2019 af Lara45

#11 Men kan du forklare mig, hvorfor grafen i spørgsmål 2 ser sådan ud. 

Skitsen/facit i spørgsmål 1 forstår jeg godt nu, men ikke skitsen i facit til spørgsmål 2


Brugbart svar (0)

Svar #13
31. oktober 2019 af Skaljeglavedinelektier

Musklen skal opbygge en vis tension for at kunne løfte vægten - flade del af kurven (isometrisk kontraktion). Når det er opnået kan musklen løfte vægten under forkortning (kaldes afterload shortening), men tensionen holdes konstant - det her er altså en isotonisk kontraktion. 


Skriv et svar til: Hastigheds-belastningsdiagramet for hjetemuskulatur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.