Matematik

Hjælp til polynomier

07. november 2019 af Fanansa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg håber virkelig, der er nogen, der kan hjælpe med dette sprøgsmål (:

Opgaven lyder: Tegn med Maple i samme koordinatsystem grafen for for funktionen f(t)=2t^2+5t+8/t+3 og grafen for funktionen q(t).(pdf vedhæftet)

a) Hvordan ligger de to grafer i forhold til hinanden for numerisk store værdier af t?(Man siger, at grafen for q(t) er en skrå asymptote til grafen for f(t))

Mit svar: q(t) nærmer sig f(t), men de to funktioner skærer aldrig hinanden

b) Udfør divison af tælleren i f(t) med nævneren i f(t), og forklar iagttagelsen i foregående spørgsmål.

Her får jeg resten af divisionen til -2-3/t, altså ikke nul, men hvordan skal jeg tolke det?

Vedhæftet fil: Opgave 6.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

Din afskrift af funktionen f er forkert. Der mangler parenteser: f(t) = (2t^2+5t+8)/(t+3)

Din tegning er ikke helt godt valgt. Du kan se af nævneren i f, at t ≠ -3. Derfor bør graferne vises omkring t=-3, så man kan få et indtryk af, hvad der sker her. Dit svar i a) er korrekt, men du ville have et bedre grundlag for svaret, hvis du havde flere negative t-værdier med.

b) Din rest er ikke rigtig. Du bør iøvrigt angive både kvotienten og resten. Det gør det nemmere at sammenligne med q(t).


Svar #2
07. november 2019 af Fanansa

Okay, tak for hjælpen :D


Svar #3
07. november 2019 af Fanansa

Her skulle det være mere tydeligt.

Jeg får nu resten af divisionen til 11, og q(t)=2t-1. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om, hvordan jeg skal tolke det i forhold til den tidligere opgave. 

Vedhæftet fil:Opgave 6.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du skal videre mod de negative værdier.

Din rest er korrekt, men hvad er din kvotient?


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du har skrevet, at q(t) = 2t-1. Det er opgivet i opgaven. Når du udfører divisionen, kommer du frem til, at f(t) = 2t-1 +  11/(x+3) = q(t) + 11/(t+3).

Hvis du tegner f(t fra f.eks. t=-8 til t=+3, (husk t≠-3), kan du sikkert se sammen hængen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg ser lige, at der må være noget galt med figuren for t>0. Kurven stiger forkert.

Du har plottet p(t) i stedet for f(t).


Svar #7
07. november 2019 af Fanansa

Ja, det fandt jeg ud af(ups).

Nu ser det mere rigtigt ud.

Tak for hjælpen

Vedhæftet fil:Opgave 5.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #8
07. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

Hvis du også tager mere negative t-værdier, vil du se, at kurven "kommer igen" fra de negative y-værdier.


Svar #9
07. november 2019 af Fanansa

Okay, tak (:

Vedhæftet fil:OPgave 5.pdf

Svar #10
07. november 2019 af Fanansa

Jeg tror, jeg har den nu. Mange tak for hjælpen ^_^ 


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

Fint!


Skriv et svar til: Hjælp til polynomier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.