Matematik

Middelværdien af den stokastiske variabel

15. november 2019 af MT2001 - Niveau: A-niveau

Hej folkens

Det er lidt længe siden at jeg har haft om sandsynlighedsregning, og havde lidt svært ved at genopfriske emnet... Jeg sidder med en opgave som jeg er lidt forvirret over. Den lyder således:

Et stokastisk variabel er binomialfordelt med antalsparameteren n=90 og sandsynlighedsparameteren p=2/3

a) Bestem middelværdien af X

b) Undersøg om spredningen af X er større end 5

Jeg har formlen for middelværdien og spredning, men kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal bruge dem...


Svar #1
15. november 2019 af MT2001

Der er dog en anden lettere formel, som jeg fandt: Middelværdi = n*p, men hvad er forskellen, og hvorfor?


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. november 2019 af peter lind

Hvad forstår du ikke ? Du har jo formlerne eller ar du. Den formel du har citeret er den du skal bruge


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2019 af kgsklo

Prøv at lægge det op, som du har fundet og ikke forstår. Så kan vi prøve at se på det.
Men ja elles ved du, at når X er binomialfordelt, så er middelværdien for X givet ved n*p og spredningen er givet ved kvadratroden af n*p*(1-p)

Svar #4
16. november 2019 af MT2001

#3 Prøv at lægge det op, som du har fundet og ikke forstår. Så kan vi prøve at se på det.
Men ja elles ved du, at når X er binomialfordelt, så er middelværdien for X givet ved n*p og spredningen er givet ved kvadratroden af n*p*(1-p)


Hej, jeg antog denne formel (bilag vedhæftet) som værende den standarde formel... Mit egentlige spørgsmål lyder vel: Hvad er forskellen mellem disse to formler? Giver de begge det samme resultat, eller bruges de til forskellige formål

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. november 2019 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #6
16. november 2019 af peter lind

.Det er en generel formel for alle fordelinger. Den bruges til at regne middelværdien ud for konkrete fordelinger som for eksempel binomialfordelingen, eksponentialfordelingen, logaritmisk normalfordeling o.s.v.

Det er alt for besværligt at udregne det hver gang man står for en konkret fordeling med givne data. Der bruger man de formler for middelværdier og spreding der er regnet ud i forvejen. For binomialfordelingen får man middelværdien p*n og spredning kvrod(n*p(1-p)) som nævnt tidigere


Skriv et svar til: Middelværdien af den stokastiske variabel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.