Matematik

Ligningen for en cirkel

24. november 2019 af MathiasMan - Niveau: B-niveau

Jeg har denne opgave hvor jeg skal vise hvorfor parablen på den vedhæftede fil har ligningen: y = -0.038x^2+0.176+5. Jeg har regnet ud hvorfor 0.176 (hældningen ved y-aksen) er der, og hvorfor 5 er der (skæringen med y-aksen), men jeg aner ikke den sidste! Hvor kommer den fra, og i så fald hvordan regner man det ud, ud fra en skitse?

Vedhæftet fil: Parabel.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
24. november 2019 af Soeffi


Svar #2
24. november 2019 af MathiasMan

Jeg forstår ikke hvad der menes med "Tilbage er a. Den kan eftervises ved at se om kurven går igennem punktet (9;3,5)." Hvor kommer det punkt lige pludselig. Jeg har heller ikke set et semi-kolon blevet brugt til koordinater.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. november 2019 af StoreNord

Mangler der ikke et x i                   -0.038x^2+0.176+5      ?


Svar #4
24. november 2019 af MathiasMan

Jo, sorry. Det er y=-0.038x^2+0.176x+5


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. november 2019 af ringstedLC

#2: Når b og er bestemt, mangler der ikke andet end a for at have bestemt forskriften.

B har koordinaterne (9, 3.5), (9,3.5) eller som der står (9;3,5), men aldrig (9,3,5).

Vi må have et eller andet, der tydeligt adskiller koordinater med decimaltal. Og da vores CAS programmer (bortset fra Excel i DK vers.) ikke accepterer "," i decimaltal fordi de er lavet i engelsksprogede lande, er vi bare stille og roligt gået over til at skrive "." i decimaltal.


Skriv et svar til: Ligningen for en cirkel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.