Matematik

normalfordelt

09. december 2019 af Bygningsingeniør - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg håber I kan vejlede mig for kunne svar på spørgsmålet 

På bilag 1 (se excel-dokumentetet, der er vedhæftet til denne aflevering) ses måleresultaterne for længder (målt i cm) af 50 skoleagurker fra den samme parti.
 
a) Undersøg, om de angivne måleresultater med rimeligheden kan anses normalfordelt 

jeg er forvirret.. for jeg vil mene, a de er men kan det pas og gerne hvorfor

Mange tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. december 2019 af delc

Prøv at lave en histogram af de data du har fået. Dette burde være muligt i Excel.

Svar #2
09. december 2019 af Bygningsingeniør

men jeg mangler y værdier for for inspire til at lave en histogram.


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. december 2019 af delc

Du behøver ikke at have y værdier for at lave histogram. En histogram deler x intervallet op i "kasser" og tæller hvor mange observationer tilhører hver kasse. 

Du kan markere din data og under "insæt" kan du vælge histogram. Justere på brede af kasserne. 


Svar #4
09. december 2019 af Bygningsingeniør

altså på følegnde måde - det er vedhæftet

men hvad så efter...


Brugbart svar (1)

Svar #5
09. december 2019 af delc

Det er hvad jeg har fået. Se vedhæftet.

Vedhæftet fil:bilag1.xlsx

Brugbart svar (1)

Svar #6
09. december 2019 af delc

Den sidste række i din xlsx ark skal du vist ikke have med. Det ser ud til at være summen af observationerne. 


Svar #7
09. december 2019 af Bygningsingeniør

vil det betyder, at den er normalfordelt ?


Brugbart svar (1)

Svar #8
09. december 2019 af delc

Hvordan vi du forvente at det vil ser ud hvis de er normalfordelt? Hvad er karakteristik af en normalfordeling? Hint: Dens tæthedsfunktion fortæller hvordan observationer vil fordele. 


Svar #9
09. december 2019 af Bygningsingeniør

 at data fordeler sig som en "klokkeform". Der er flest observationer inde mod midten, og så fordeler de sig ellers symmetrisk ud til begge sider.


Skriv et svar til: normalfordelt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.