Matematik

konstruktion af retvinklede trekant

20. december 2019 af Ua123

Hej allesammen, jeg vil spørge om i punkt 2, når der står "Multiplicer trekant ABC omkring C med sidelængden BC=3, sa°dan at trekanten A'B'C' opsta°r", skal jeg så gange arealet af trekant ABC med sidelængden BC eller skal jeg gange de enkelte sider i trekant ABC med BC?

PS. sidelængderne er BC| = 3, |AC| = 4 og |AB| = 5

Brugbart svar (1)

Svar #1
20. december 2019 af StoreNord

Kun siderne skal ganges med 3.

Måske er det meningen, at du skal bruge Geogebra til det. Dèr er en kommando til det.

Brugbart svar (1)

Svar #2
20. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du skal multiplicere hver af sidelængderne med 3 og afsætte de nye længder ud fra C i samme retning som de oprindelige sider.

Når man multiplicerr ud fra et punkt, O, tager man afstanden fra O til hvert enkelt punkt, ganger med den faktor, man skal multiplicere med, og afsætter den fundne vær som længde i samme retning som til det oprindelige punkt.

Brugbart svar (1)

Svar #3
20. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg vil anbefale, at du gør det med blyant og papir første gang, så du ved, hvad der sker. Herefter er det en god idé at få GeoGebra til at gøre det. Det er nemt nok at gøre det i hånden, når det blot er en trekant, men er det en tegning af grudplanen for et hus, er det en stor fordel med lidt hjælp fra en computer.

Brugbart svar (1)

Svar #4
20. december 2019 af StoreNord

Multiplicer(t1, 3, C)Skærmbillede fra 2019-12-20 23-03-13.png

Svar #5
20. december 2019 af Ua123

Helt iorden det vil jeg gøre! TUSINDE TAK FOR SVARENE ALLESAMMEN! :D

Skriv et svar til: konstruktion af retvinklede trekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.