Studievalg og videregående studie

Hjælp til skift af gymnasium

24. december 2019 af LilToe
Jeg går i 1. G på gefion gymnasium. Jeg har fyma(fysik på a og matematik på a). Jeg kunne godt tænke mig at skifte til det fri og have biotek i stedet. Jeg er bare ikke sikker på om det overhovedet kan lade sig gøre da jeg jo ikke har haft biologi, plus det jo er midt i skoleåret.

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. december 2019 af thelma333 (Slettet)

hvis du gerne vil skifte til et gymnasium, som du mener, mere er dig og til en studieretning, som du interesserer dig mere for, så skal du gøre det

jeg kan ikke finde noget om, hvor vidt du kan skifte på nuværende tidspunkt - det vil jeg foreslå, at du taler med en studievejleder om

hvis du kan skifte nu, skal du formentlig selv læse biologi op - plus at du måske hele tiden føler, at du halter bagefter de andre

du vil også komme ind i en etableret klasse med allerede etablerede grupper / vennekredse - det vil måske være nemmere at starte forfra i 1.g i det nye skoleår - så starter du på samme vilkår som alle de andre

jeg kan læse i forskellige fora, at mange synes, at det er en stor omvæltning bare det at starte på et nyt gymnasium - nye omgivelser, nye lærere, nye rutiner og måder at gøre tingene på - så hvis du samtidig skal bruge en masse energi på både det sociale og det faglige, som “ham den nye”, så kan det måske blive for stor en mundfuld

du er ung endnu og har tiden for dig, så det betyder ikke noget i det lange løb, om du bruger et år ekstra ved at gå 1.g om på det nye gymnasium - det er vigtigere, at du er glad og tilfreds

tal med din studievejleder - vedkommende kan rådgive dig og guide dig igennem processen

måske kan du besøge det nye gymnasium og følge undervisningen en dag og mærke stemningen og se, om det virkelig er noget for dig

tal også med deres studievejleder og tjek om du kan være helt sikker på, at du kan få biotek næste skoleår

Skriv et svar til: Hjælp til skift af gymnasium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.