Fysik

Opdrift

26. december 2019 af Batsamyou - Niveau: B-niveau

Nogle som kan forklare dette sætning: "Opdriften på en genstan er lige så stor som tyngdekraften på den væske, som genstanden har skubbet væk". Betyder det så at opdriften og tyngdekraften er den samme? er det når genstanden står stille


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. december 2019 af peter lind

Det har du jo spurgt om tidligere. Hvis der er noget du ikke forstår der må du vende tilbage der og komme med en udførlig forklarig på, hvad du ikke forstår. Hvis vi bare giver dig den samme forklaring er vi jo lige vidt

Jeg kan dog sige at det er uafhængig af bevægelsen


Svar #2
26. december 2019 af Batsamyou

Jeg har skrevet mit svar i den anden, hvis du vil kigge på det :))

Hvordan er den uafhængdig af bevægelsen? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. december 2019 af peter lind

Det er kræfter. der er uafhængig af bevægelsen


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. december 2019 af Superlederen (Slettet)

Hvis genstanden ligger stille i vækstesøjlen, gælder Newtons 1. lov. Den resulterende kraft på legemet er dermed 0. Opdriften og tyngdekraften er naturligvis ikke altid den samme. Opdriftskraften er afhængig af væskens (eller for den sags skyld gassens) densitet og volumnet af den fortrængte væskemængde. 

Hvis du beregner tyngdekraften på et legeme (m*g), så skal du sammenligne det med opdriftskraften, som er massen af den fortrængte væskemængde*g. Hvis tyngdekraft>opdriftskraft synker legemet naturligvis. Hvis opdriften=tyngdekraften vil legemet ligge stille. Hvis opdriftskraft>tyngdekraft vil legemet accellerere opad. Eks. hvis du tvinger en badering ned i en swimmingpool.


Svar #5
27. december 2019 af Batsamyou

Okay tusind tak, det giver god mening. 

Så hvis vi skal finde opdriften, så skal vi regne med volumen af den fortrængte væskemængde og væskens densitet. Derefter skal vi så finde tyngdekraften på legemet, som er massen af legemet ganget med tyngdeacceleration. Når vi har gjort det, skal vi trække tyngdekraften fra opdriften og på den måde, ved vi hvor stor opdriften er på legemet?


Skriv et svar til: Opdrift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.