Matematik

Minus parenteser

08. januar 2020 af xxMathiasxx (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Eksempel: 5-(5x+x:2)
Hvorfor ændres :2 ikke eller gange?
Please, forklar det.
Hav en fortsæt god dag

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. januar 2020 af ringstedLC

Når en minusparentes hæves, ændres fortegnene på leddene i parentesen:

\begin{align*} 5-\left (5x+\frac{x}{2}\right ) & \\ 5-\left (10+1\right ) &\;,\;x=2 \\ 5-(11)=5-10-1 &=-6 \\ 5-\frac{5}{2}-2\cdot 2 &=-1.5 \end{align*}

"·" og "/" er ikke fortegn.


Svar #2
08. januar 2020 af xxMathiasxx (Slettet)

Tak, du.

Jeg fik det af vide af min far.

Det her var det algebraiske udtryk, man skulle reducere(Forkorte, gøre noget mere simpelt)

c. -a+3b-(4a-7b•2)

Mange for min klasse skrev et omvendte af *2 = :2

Jeg blev seriøst forvirret, fordi en fra min klasse sagde, at jeg skulle dividere med 2 i stedet at gange med 2.

Jeg gjorde det heldigvis ikke, fordi jeg tænkte bare: Man starter med at udregne parentesen.

Derefter ganger man 2 med 7b, fordi gange ligger højere oppe i regnehierarkiet(Beskriver hvordan man skal udføre et regnestykke/regneudtryk. end + og -

Derefter tænkte jeg: Nu ophæver vi parentesen, fordi det er en minus parentes. Derved ændres leddenes fortegn +, - 

Til sidst tænkte jeg: Så finder man de led af samme type og plusser/minusser dem.

a+b hører ikke under samme slags gruppe så man kan ikke reducere a+b.

Led(Tal/bogstaver som er adskillet af + og -) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. januar 2020 af AMelev

#2 Godt tænkt!
Ad #0: -(4a-7b•2) betyder jo egentlig også -1·(4a-7b•2), og så kan du bruge reglen om at gange -1 ind på hvert led.


Svar #4
08. januar 2020 af xxMathiasxx (Slettet)

Tusind tak, Amelev. #3

Også tak for en god og simpel regneregel i algebra


Svar #5
08. januar 2020 af xxMathiasxx (Slettet)

Øvelse gør mester!

- Tænker jeg tager på en af gymnasierne efter 8, 9 og 10 klasse.


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du har i hvert fald lagt godt ud.

Især i starten er det en god idé, at tænke på, hvilke praktiske opgaver, man løser med matematikken.

Man kan frestille sig en mand, der køber appelsider og bananer. Han køber 3 bananer og 2 pakker appelsiner med 4 i hver, Det er altså 3b+2•4a. Supermarkedet ser det på en anden måde. Deres beholdning ændrer sig med minus samme mængde, altså -(3b+2•4a) eller set på en anden måde -3b -2•4a.


Svar #7
11. januar 2020 af xxMathiasxx (Slettet)

Tak 


Skriv et svar til: Minus parenteser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.