Matematik

Arten af ekstemumspunkter

10. januar 2020 af AnneSoffia - Niveau: A-niveau

En der ved hvordan man bestemmer om der er tale om et lokalt minimumsted, maksimumsted eller vandret vendetangent i det vedhæftede dokument for hhv. S1, S2, S3 og S4

Ved der gælder at hvis:
f''(x0) > 0, så er x0 et lokalt minimumssted
f''(x0) < 0, så er x0 et lokalt maksimumssted
f''(x0) = 0, så kan der være en vandret vendetangent for x0

Men ved ikke helt hvordan jeg bestemmer det ud fra S1, S2, S3 og S4? (vedhæftet)


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2020 af StoreNord

Du kan vel plotte det.Skærmbillede fra 2020-01-10 22-01-49.png


Svar #2
10. januar 2020 af AnneSoffia

Har også plottet det men ved stadig ikke hvordan jeg kan fortælle hvilke ekstremumspunkter der er tale om for S1, S2, S3 og S4..?
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. januar 2020 af peter lind

Det er for funktioner af en variabel. For funktioner af flere 2 variable se din formelsamling på side 34


Svar #4
10. januar 2020 af AnneSoffia

Har ikke lige min formelsamling med mig, da vi benytter en forberedelsesmateriale til dette emne. Forstår ikke helt hvordan de i eksemplet på samme type opgave ved at S1 er et lokalt minimum og S2 er et lokalt maksimum og ikke omvendt? (eksemplet er vedhæftet)


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. januar 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. januar 2020 af peter lind

Det er da tydeligt nok. Måske har du ikke lagt mærke til at x aksen går ud af papiret og y aksen går langs med papiret.


Svar #7
11. januar 2020 af AnneSoffia

Altså hvis jeg laver grafen i Geogebra som du gjorde før, betyder det så at S2 og S3 er lokale minimums og S4 er et lokalt maksimum? men ved ikke helt hvad S1 er...?


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. januar 2020 af StoreNord

#7
S2 og S3 er (globale) minima.
S1 er lokalt maksimum.
Men S4 ved jeg ikke, hvad er.


Skriv et svar til: Arten af ekstemumspunkter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.