Projektopgaven (9. kl.)

KVINDENS STILLING I SAMFUNDET-projektopgave

15. januar 2020 af Roxi1

Hej alle, vi har om kvindens stilling i samfundet. Vi ved ikke helt endnu om vi vil tage den historie vinkel, eller den nutidige vinkel. Men i hvertfald så har vi brug for hjælp til nogle GODE arbejdsspørgsmål. Vi har allerede nogle, men hvis i sidder med nogle fantastiske ideer til bla. produkt, spørgsmål og selve opgaven, så fyr LØS


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2020 af Moderatoren

Skriv igen, når I har fundet vinklen. 

Skriv så også hvad GODE arbejdsspørgsmål er og hvilke som I allerede har fundet ud af. 

Hvilke idéer mangler I til produkt osv?


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. januar 2020 af Kallisto99

Jeg synes altid den historiske vinkel er spændende. Fx kan I snakke om suffragetterne i England, hvordan de kæmpede for deres rettigheder - her blev de set ned på, de kunne ikke snakke politik, fordi deres følelser kom i vejen. Ellers kan I snakke om Femø-lejren, hvor der var bare patter. Rødstrømpebevægelsen er også en mulighed. Ellers kan I evt. lave en rød tråd igennem reklamer igennem årene. Fx var der meget fokus på kvinderne i reklamer med mad, hvorimod idag, så er der mere fokus på make-up reklamer, heraf kan I samtidigt sammenligne med, hvordan mænd fremstilles i reklamerne. Her kan I bruge mange værktøjer indenfor dansk. Gerne skriv, hvis I mangler mere hjælp.


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. januar 2020 af Snib

Jeg havde om samme emne i 9. klasse. Som mit produkt lavede jeg en skulptur af en kvinde, med en lille lyspære i maven der symboliserede liv - derudover brugte jeg forskellige delelementer til at vise de forskellige måder kvinden bliver set og hvordan hun gerne vil ses. Derudover lavede jeg en film, klippet i programmet "Final cut pro" om diverse stærker kvinder, Jeanne d'Arc, min mormor, kvindelige kunstnere etc. Mest bare billeder og klip med underlægningsmusik. Jeg fik 12.

I kunne også se lidt på de såkaldte moderne "hekse" - Kig evt. Lisa Lester og hendes bog "witch".


Svar #4
18. januar 2020 af Roxi1

jaaaaa @Snib kan vi måske skrive til dig privat? Vi vil meget gerne høre mere om hvad du skrev osv. og hvordan du lavede den skulptur i det hele taget


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. januar 2020 af Snib

Hej Roxi. Jeg har dog ikke længere opgaven, så jeg er ikke sikker på hvor meget jeg kan huske af det. 

Men...

1) Statestik vedr. ligestilling i forhold til løn og andet, hvordan kvinder kontra mænd kommer igennem uddannelse.

2) Eksempler på kvinder der har gjort noget for at bryde normerne. Eller netop er stærke i ikke at bryde normerne. 

3) Findes køn? 

4) kønsdebat?

5) Lavede skulpturen af en gammel barbiedukke, en grøn lysdims fra en "spøgelseslampe" fra IKEA (som så kunne lades op), for at symbolisere liv, en trækasse der var dekoreret, blev brugt som podie. Jeg havde sat "kvinden" i en træramme for at symbolisere undertrykkelsen (at hun bliver sat i boks). Den var lidt inspireret af Wilhelm Freddie. Dog knap så erotisk. 

6) måske læse den her bog: "Jomfru, mor eller menneske? : feministisk filosofi" af Nina Karin Monsen

https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis%3A06223648

Hvis I har brug for mere kan I godt skrive. Men det sjove ved en projektopgave er jo også selv at sætte sit hoved "i blød"... og være kreativ og nysgerrig.

Jeg tror I kan dele jeres mail med mig. Hvis det er. 


Svar #6
19. januar 2020 af Roxi1

jaaa du kan lige skrive til mig på mail: [email protected] 

vi ville være så taknemmelige

kan godt se vi selv skal være kreative, men vi har masser af tid vi skal nemlig snakke i 40 min.


Skriv et svar til: KVINDENS STILLING I SAMFUNDET-projektopgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.