Dansk

Essay i word på en side

21. januar 2020 af Fysikxd (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Mit essay: Glæden ved at gå til styrketræning.

Forslag til en bedre overskrift?

Kan I please give noget konstruktiv feedback..... og hvordan jeg kan skrive en side.

God dag


Svar #1
21. januar 2020 af Fysikxd (Slettet)

Min tekst: 

Jeg kan godt lide at gå til sport i fritiden og når jeg er i skole og har frikvarter. Jeg har altid godt kunne lide at bruge min krop og komme i gang med at forbrænde til sportsaktiviteter. Sport giver mig bare en mere afslappet krop når jeg er færdig med mine træninger og jeg bliver mere frisk af at være færdig med mine træninger. Nogle gange så gider jeg ikke til træninger fordi jeg bare ikke orker at træne og bare være afslappet foran min computer og være doven. Jeg møder også masser af nye fællesskaber som jeg får når jeg er til træning og det synes jeg er fedt fordi at de er flinke, søde og rare og det giver mig en bedre identitet af dem jeg får skabt et fællesskab med. Jeg holder også mange gange høje med miljøet jeg har træninger i. Jeg vil nemlig ikke træne i urene miljøer hvor der er rodet og hvor der er klamt og ulækkert. Derhjemme ved mig selv er der et meget urent miljø på gaderne og jeg undrer mig over hvorfor vi ikke gør noget for at stoppe det.Da jeg var lille var jeg opvokset i et rent miljø, hvor der på min gade ikke havde været så meget skrald og dem som boede de gaden rodede altid op efter deres skrald.

Det HASTER!!!


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. januar 2020 af Tqooa

I et essay skal du tage din læser med på en rejse, hvor du kombinerer reflektioner over det generelle med det personlige, alt sammen med filosofiske briller. Derfor kunne du med fordel:
- få noget mere generelt med: fx hvordan taler man om sport i samfundet? hvad er holdningen til det? Hvordan har man historisk set på glæden ved sport? Eventuelt, hvad forskellige filosoffer har sagt.
- du må meget gerne virkeligt gøre noget ud af det med at "tage læseren med på en rejse", dvs. undersøg ting i din tekst, se ting fra den ene og den anden side: SKRIV DIG TIL NY INDSIGT! Hvad er det egentligt, der er så fedt?
- du kan lege med sproget. Lav finurlige ordspil, opfind nye (dog velovervejede) ord. Sørg gerne for at holde sproget "filosofisk/poetisk", så teksten tydeligvis adskiller sig fra fx en saglig diskussion af et emne.
- Du kan også appelere til læserens sanser: fortæl fx om følelsen under træning via. en medrivende 1. personsfortæller.
- OVERVEJ SIDST MEN IKKE MINDST: hvad vil vil du sige? Hvad er formålet med, at du skriver en tekst? Hvorfor inkluderer du de ting, du gør? HUSK DEN RØDE TRÅD!

Held og lykke og god arbejdslyst!


Svar #3
21. januar 2020 af Fysikxd (Slettet)

Ok, tak.


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. januar 2020 af mettemettemette

Hej. Lige to ting. I stedet for "urent" så burde du nok bruge ord som roddet, snavset eller beskidt. "Urent" bruges ikke rigtigt om miljøer. Og det er nok bare en fejl du har overset, men det er "rydde op" ikke "rode op".


Brugbart svar (1)

Svar #5
22. januar 2020 af Capion1

# 4       
En gang imellem, når det er blevet for voldsomt med roderiet, må man rode op for at få ryddet op.   #:- )#


Svar #6
25. januar 2020 af Fysikxd (Slettet)

Ok. Begynder på essayet i morgen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. januar 2020 af mettemettemette

#Og det er selvfølgelig "rodet" ikke "roddet".


Brugbart svar (1)

Svar #8
26. januar 2020 af Stygotius

Ordet "rodet" (-ikke "roddet") er et udmærket verbalsubstantiv  til verbet at "rode ". Det kommer ikke af "rydde".

På sygehuse kalder man sengetøj og senge der ikke er blevet vasket efter en patient har brugt dem, for  "urene". Derfor er "urene" brugt helt  præcist her.

Fysikxds tekst er for selvcentreret (jeg-mig-"jeg kan godt lide"-sport giver mig."-. jeg vil ikke træne..."). Teksten mangler det almene perspektiv. 

Fysikxds tekst er desuden fyldt med sproglige fejl og mærkelige udtryk og en underlig tegnsætning. ("fordi jeg bare ikke orker at træne og bare være afslappet")  Orker du ikke at være afslappet ?  -  (masser af) - (Da jeg var lille var jeg opvokset opvoksede jeg) osv. osv.

Det er lidt svært at vide om Fysikxd bruger ordet "essay" i den rigtige (litterære) betydning eller i den idiotiske som man i Børne- og Undervisningsministeriet  har fundet på fordi man absolut skulle efterabe engelsk.


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. januar 2020 af mettemettemette

Tak #8 for uopfordret at påtage dig den opgave at påpege en fejl, som jeg allerede selv har gjort opmærksom på. Det viser dit sande format som menneske.


Brugbart svar (1)

Svar #10
26. januar 2020 af Stygotius

Jeg så først dit indlæg efter jeg havde skrevet mit.


Skriv et svar til: Essay i word på en side

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.