Studievejledning

6 A fag - Hvordan?

23. januar 2020 af MichaelContray

Hej allesammen

Jeg er en elev, der går på Aarhus Business College HHX i 2.g, hvor jeg skal vælge valgfag i morgen. Af disse valgfag har jeg mulighed for følgende:

Finansiering C

Filosofi C

Markedskommunikation C

Idræt C

Psykologi C

Kulturforståelse C

Design C

Innovation C

Og derudover skal der løftes ét fag af følgende:

Afsætning A

International Økonomi A

Tysk A

Erhvervsjura B

Samfundsfag B

Informatik B

Jeg ønsker at have 6 A fag, samt at hæve informatik til B-niveau altså 3 hævninger af fag, samt Filosofi C som valgfag. Eftersom at jeg har studieretning Matematik & Økonomi (Mat A og Virksomhedsøkonomi A), så har jeg på nuværende tidspunkt kun 4 A fag (Mat, VØ, Dansk og Engelsk). Jeg ønsker 6-A fag, da jeg regner med at studere i udlandet, hvor det kræver et højt snit på universiteter som Oxford, Cambridge, Imperial og MIT og yderligere akademiske trophæer og/eller milepæle. Med 6-A fag har jeg mulighed for at multiplicere mit snit med 1,06, altså hermed kan et snit på 12,7 opnås, da 12*1,06=12,72, som så afrundes. Årsagen til at jeg ønsker at hæve informatik også er, at jeg fik et 10-tal i fjor, som står på mit eksamensbevis med en vægt på 1. Denne karakter er den eneste karakter, som er på mit eksamensbevis, der ikke er et 12-tal. Dette har jeg dog nu muligheden for at fjerne, hvis jeg starter på Informatik B. Jeg har spurgt min rektor, om dette kunne lade sig gøre, hvilket han ikke troede, at det kunne være. Samtlige studievejledere har givet mig samme svar, eller henvist mig til rektoren. Jeg går som sagt på en HHX, men jeg vil være villig til at skifte til en STX eller HTX, såfremt at jeg stadig er i 2.g, hvis jeg kan få 6-A fag. Jeg har også kigget på GSK og HF enkeltfag, men eftersom at GSK kræver at jeg har et eksamensbevis er dette ikke en mulighed. Ift. HF-enkeltfag sagde min rektor, at jeg ikke skulle regne med, at det ville kunne komme til at kunne ske, men tilbagevendelsen af svar, har jeg stadigvæk ikke fået. I givet fald, at det bliver en mulighed at tage HF-enkeltfag ved siden (sandsynligvis i form af fjernundervisning), så ønsker jeg helst Fysik A og Kemi A, men andre muligheder er også helt i orden. Grunden til at jeg valgte HHX i første omgang var, at jeg ikke gad at have Idræt C, Historie A, Religion C og Oldtidskundskab C på STX og heller ikke HTX, da skolen her i Aarhus ikke ligefrem er kendt for at uddanne dygtige elever. Min rektor har svaret indtil videre, at det ikke er muligt, da begge eller de tre løftninger vil lægge oven i hinanden på skemaet. Da jeg ikke kan være tilstedeværende begge steder, så kan jeg ikke gøre noget ved dette. Er der nogen af jer, som har nogen idéer, der kan bruges til at få 6-A fag.

Jeg har tænkt på følgende løsninger:

Spørge igen om HF-enkeltfag

Få fjernet valgfag på C-niveau og så spørge, om jeg må tage et ekstra A-fag ved siden af

Skifte gymnasie

Find regler i bekendtgørelsen, der siger, at jeg kan have krav på 6-A fag, eller at man godt må tage A-fag ved siden af, som kan tælle med i de 1,06%, hvis det altså eksisterer

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. januar 2020 af Tqooa

Dengang jeg skulle have 6 A-fag, argumenterede jeg selv for, hvorfor der ville være plads i skemaet, udfra rationale om, hvilke fag, der ikke kunne ligge samtidigt, da forskellige personer (med 5 A-fag) havde valgt dem samtidig. Måske kan det lykkes ud fra nogle af dine fag (måske ikke dem du helst vil have). Samtidigt vil jeg dog også tilføje, at det ikke behøver at være verdens ende, hvis det ikke lykkes for dig. 12,4 er også et fint snit ;)  Og lykken er ikke nødvendigvis de 6 A-fag. I hvert tilfælde ikke, hvis du holder af nattesøvn og at kunne nå at komme i dybden med stoffet.

VH


Skriv et svar til: 6 A fag - Hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.