Matematik

2D vektorer

27. januar kl. 22:19 af BoHTX - Niveau: B-niveau

Hej,

Kan to eller flere vektorer krydse hinanden?

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar kl. 22:24 af BirgerBrosa

Ja, naturligvis kan de det, dog ikke alle sammen.

Kan du mon komme på nogen vektorer, som aldrig vil skære hinanden i et punkt?

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. januar kl. 22:31 af ringstedLC

Ja. To (eller flere) ikke-parallelle vektorer vil krydse hinanden. Husk, at når du ser en vektor tegnet, ses kun én repræsentant for vektoren. Selve vektoren er global og ligger derfor alle vegne i dit system, - med kun sin retning og sin længde.

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar kl. 23:11 af Capion1

Man kan illustrere vektorbegrebet med et diagram.
Lad \overline{AB} være et orienteret linjestykke.
\overrightarrow{AB} er da mængden
\overrightarrow{AB}=\left \{ \overline{PQ}\, |\, \overline{PQ}\equiv \overline{AB}\right \}
SP 270120202302.JPG

Vedhæftet fil:SP 270120202302.JPG

Svar #4
28. januar kl. 00:09 af BoHTX

Tak for svarerne

Til Capion1: Så vektorer er mængder, indeholder orienterede linjestykker - ka' man ikke bare kalde dem for pile? Er der andre linjestykker som har en orientering? Hvis to mængder overlapper hinanden, så vil mindst én linjestykke fra hver, vil krydse hinanden.Er det rigtigt?

Brugbart svar (1)

Svar #5
28. januar kl. 01:56 af Capion1

Det er vigtigt at kunne se forskel på \overrightarrow{OA} og a ,    a\overrightarrow{OA}  ( samme længde, samme retning).
\overrightarrow{OA} er stedet, hvor repræsentanten a er beliggende i planen, når det orienterede linjestykke
har sit udgangspunkt i O og endepunkt i A. \overrightarrow{OA} kan ikke flyttes, men a kan være beliggende hvor som helst
i planen og vil fuldstændig fylde planen ud.
To ikke-parallelle vektorer's repræsentanter vil gennemskære hinanden overalt i planen. 

Svar #6
29. januar kl. 22:22 af BoHTX

Tak Capion1

Brugbart svar (0)

Svar #7
02. februar kl. 22:19 af AMelev

#5 Jeg ved ikke, om jeg er helt enig i, at man skal skelne, men i hvert fald kan jeg ikke forstå, at a ∈ \overrightarrow{OA} - bør det ikke være \overrightarrow{OA}\in \textbf{a} iflg. din skelnen?

Svar #8
02. februar kl. 22:33 af BoHTX

#7 Jeg har forstået det som at a er den pil som er en repræsentant for mængden OA også kaldet en vektor - a er en blandt mange pile, der har samme længde og retning som vektoren OA indeholder. Er det ikke rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #9
02. februar kl. 23:26 af AMelev

Pas. Jeg opfatter bare a som en anden skrivemåde for \vec a, altså vektoren med uendeligt mange repræsentanter.

Skriv et svar til: 2D vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.