Matematik

funktioner af to variable

28. januar 2020 af sea789 - Niveau: A-niveau

hej med jer

Nu har jeg forsøgt at løse denne opgave i rigtig lang tid og kan ikke komme videre. Opgaven lyder:

Vis at  f(x,y): (1+x)*(6-0.3*x)+(2+y)*(8-0.2*y) har lokalt minimum

Hvordan gør jeg det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2020 af peter lind

f(x, y) = g(x)+h(y) så du skal altså vise at g(x) har lokalt minimum og at h(y) har lokalt minimum

I øvrigt har du skrevet forkert. Enten er der et globalt maksimum eller også er funktiionen forkert

Se iøvrigt formlerne for at finde lokalt maksimum og minimum på side 34 i din formelsamling


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. januar 2020 af AMelev

Se FS side 33 (194) og side 34 (197), figur med def. af r, s og t samt (199)


Svar #3
28. januar 2020 af sea789

#1

f(x, y) = g(x)+h(y) så du skal altså vise at g(x) har lokalt minimum og at h(y) har lokalt minimum

I øvrigt har du skrevet forkert. Enten er der et globalt maksimum eller også er funktiionen forkert

Se iøvrigt formlerne for at finde lokalt maksimum og minimum på side 34 i din formelsamling

det her er opgavebeskrivelsen. Forstår stadig ikke helt hvordan jeg skal løse opgaven, for i følge min bog skal jeg bestemme stationær punkt, dobbelt partielle afledede osv. 


Svar #4
28. januar 2020 af sea789

#2

Se FS side 33 (194) og side 34 (197), figur med def. af r, s og t samt (199)

det har jeg gjort, men ved ikke hvordan man bestemmer s på t-nspire, fxy''(fyx''(x0,y0)


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. januar 2020 af peter lind

#3  Det kan du da også gøre og resultatet siger også at der er lokalt maksimum

f''xy kan du udregne med håndkraft også som hovedregning. Da f'x(x, y) er en funktion af x alene er f''xy = 0


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. januar 2020 af peter lind

#3


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. januar 2020 af AMelev

Du har jo allerede bestemt de partielle afledede for at finde det stationære punkt.
Så skal du bare bestemme de partielt afledede af disse to (se evt. vedhæftede).
Og så var det jo godt, at det var max, du skulle påvise og ikke min :)


Skriv et svar til: funktioner af to variable

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.