Biologi

Demens

04. februar 2020 af Larsdk4 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

Hvordan kan man anvende kemi forhold til behandling af demens? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2020 af thelma333 (Slettet)

prøv at læse her

http://www.videnscenterfordemens.dk/faktaark/behandling-af-demens-fakta-ark/

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/aeldre/sygdomme/demens/demens-medicin-mod/

Svar #2
04. februar 2020 af Larsdk4 (Slettet)

Aminer indeholder både en organisk del og er baser. Det gør dels, at de kan trænge gennem de upolære cellemembraner, dels at de, når de har optaget en hydron, er opløselige i blod

Hvad skal jeg vide mere om i forhold til den kemiske del?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2020 af DrNielsen

Det må du svare os på. Hvor meget i dybden skal du med emnet?


Svar #4
10. februar 2020 af Larsdk4 (Slettet)

#3

Det må du svare os på. Hvor meget i dybden skal du med emnet?

Mest muligt 


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. februar 2020 af DrNielsen

Ok så. Har du gjort dig nogle tanker selv? Har du en problemformulering? Har du overhovedet gjort dig nogen anstrengelser for at løse denne opgave eller finde ud af hvad du er i tvivl om så jeg kan hjælpe dig videre?


Svar #6
13. februar 2020 af Larsdk4 (Slettet)

1: MMSE-metoden 

testen består i at lægen beder patienten om, at fortælle, hvad nogle forskellige genstande hedder. Ved denne del af prøven, tester man om patienten er i stand til at sætte ord på genstanden, altså der testes for afasi og giver tegn på at der er noget galdt patienten.

2:  SPECT-scanning

SPECT-scanning er at man indfører radioaktive technetium-ligander i patientens hjerne, og ved hjælp af disse kan man måle blodgennemstrømningen. Efter stoffet er blevet indført i hjernen, fangens det der en tid. Stoffet kommer ind i hjernevævet, hvor det laves om til et stof, der er mere hydrofilt, og derfor har det vanskeligere ved at passere cellemembranen og komme ud af hjernen igen

3:APP-proteinet 

I hjernen på en Alzheimers dement sker der det, at for meget APP spaltes på den dårlige måde, og der dannes et destruktivt uopløseligt spaltningsprodukt: β-amyloid. APP-proteinet er nødvendigt for dannelsen og vedligeholdelsen af synapsekløften, hvor nervesignalerne springer fra nerve til nerve. For lidt APP vil resultere i for få synapser, hvilket vil ende op at nerverne får sværere ved at kommunikere.

4:Neorofibrilære

Neurofibrilære er en beskadigelse, som typisk findes i hjernen på en, der lider af Alzheimers demens. I en sund nervecelle er den bærende indre struktur(cytoskelettet) formet som jernbanespor, disse holdes sammen af tværstykker, som fungerer som vanger, disse vanger og består af tau-protein, mens jernbanesporene(mikrofilamenter) består af alfa- og betatubulin. Mikrofilamenter er meget vigtige nervecellerne, idet de transporterer energi fra cellekroppen til axonet Tau-proteinet proteinet kan blive fosfyleret, det vil sige, at der påsættes en phosphatgruppe.

5: Medicin

Aricept®: indeholder et acetylcholin-esterase-hæmmer-stof, som hæmmer nedbrydningen af acetylcholin. Ved at hæmme nedbrydningen af acetylcholin stiger koncentrationen af acetylcholin i synapserne mellem nervecellerne. På den måde er der mere signalstof til stede, og derfor forbedres nervecellerne muligheder for at kommunikere med hinanden. dvs patienter som i behanling stoffet oplever som regel, at de igen husker og bliver bedre til at koncentrere sig, dette sker dog ikke i alle tilfælde.

6: Vil vaccination kunne helbrede ?

Man er endnu ikke klar over om vaccination vil kunne helbrede mennesker for Alzheimers demens.

" Den viden jeg har opnåede indtil videre" mest for min egen interesse. Eftersom ønsker at søge ind på medicinstudiet her til sommer. pt har jeg et genmmensnit 10.6 


Skriv et svar til: Demens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.