Biologi

den genetisk kode

08. februar 2020 af nutellaelsker - Niveau: A-niveau

jeg ved jo at der skal 3 baser der koder for en aminosyre, men hvad jeg ikke forstår er følgende som der står i min bog om at en base alene self ikke kan kode for en aminosyre, for ellers ville der være 4 forskellige koder, hvilket jeg ikke forstår osv med to baser efterfølgende??: Da der kun findes fire forskellige baser (adenin, guanin, cytosin og thymin), der skal kode for i alt 20 forskellige aminosyrer, kan en base alene ikke kode for en aminosyre. så villle de jo være 4 forskellige koder. heller ikke to baser sammen er nok til at kode for en aminosyre, da der således kun ville blive kodet for 4 x 4 aminosyrer (altså 16).  nogen der kan forklare mig det det der er understreget? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2020 af peter lind

Jeg tror du blander tingene sammen.'

de 4 forskellige baser koder koder for en aminosyre samt enstopkode

Et protein består af en række af mange aminosyrer så for at få et protein må man have mange aminosyrer og dermed 3 gange så mange baser som aminosyrer


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. februar 2020 af gerthansen

Som du korrekt selv siger skal der tre baser til for at få en aminosyre. Det de så skriver i teksten til at begynde med er at hvis du i stedet for at skulle have tre baser, så kun kunne nøjes med EN ville du kun kunne få 4 aminosyrer. For så ville A, kode for en ting, G kode for en anden, C, kode for en tredje og T/U kode for en fjerde, men her mangler vi så koder for de resterende 16 aminosyrer. Deres næste forslag er så om man ikke kunne nøjes med to baser, fx AG, eller AA, men bruger man lidt simpel matematik, får man 42=16 muligheder, så her mangler vi stadig at kunne kode for 4 aminosyrer. Det er så derfor at man har 3 baser der koder for en aminosyre, hvor en triplet KUN koder for EN aminosyrer, men at aminosyrer kan blive lavet af flere forskellige tripletter.

Giver dette mere mening, ellers så må du lige uddybe hvad du ikke forstår.


Svar #3
11. februar 2020 af nutellaelsker

Hej jeg tror ikke helt jeg har forstået det, men hvis man som du siger nøjes med En base så villle man kunne få 4 aminosyrer? hvordan kan det være, når der skal tre baser for kun at få En aminosyre? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. februar 2020 af gerthansen

Som du siger er det korrekt at der skal bruges tre baser for at få EN aminosyre. Men hvis vi nu tager et rent hypotetisk eksempel hvor der kun kan vælge en base ad gangen, vil du kun kunne få fire forskellige. Det svarer lidt til at skulle samle et sæt tøj, men dine valgmuligheder består kun af fire forskellige heldragter. Du kan derfor kun få fire forskellige sæt. Men hvis du nu fx både kan vælge en trøje og et par bukser, har du lige pludselig flere muligheder. Giver det mere mening?


Skriv et svar til: den genetisk kode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.