Biologi

Perifer insulinresistens

17. februar 2020 af nutellaelsker - Niveau: Universitet/Videregående

Hej er nogen så sød at forklare mig hvad der menes med "peripheral insulin resistance" eller på dansk "Perifer insulinresistens"


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2020 af Studmed96

"Perifær insulinresistens" forekommer også mig noget mystisk. Jeg kan ikke helt gennemskue hvad det 'perifære' skulle betyde. Generelt kan det siges om insulin, at dets rolle er at låse en bestem glukose-transportør op; nemlig GLUT4, således at sukkerstoffet fra blodet (glukosen), kan komme ind i cellere, og give energi via glykolyse og elektrontransportkæden. GLUT4 findes navnlig i adipøst væv og i skeletmuskulatur, som findes mange forskellige steder på kroppen, hvorfor "perifær insulinresistens" klinger lidt mystisk i mine ører. Insulinresistens er derimod noget lettere at gå til. Det er sådan, at der ved visse sygdomme viser sig en nedsat evne til at kunne optage sukkerstoffet fra blodbanen. Dette viser sig ved forhøjet blodsukker i fastetilstand, og er knyttet til vigtige sygdomme som type-2 diabetes og metabolisk syndrom. Type 2 diabetes må ikke forveksles med type 1, hvor den endogene insulinproduktion er kompromitteret. Ved type 1 diabetes er der altså ikke tale om insulinresistens, hvorfor patienter med fordel behandles med insulin givet ved indsprøjtning. Håber det hjalp en smule. Ellers er du velkommen til at skrive igen. 


Svar #2
19. februar 2020 af nutellaelsker

Tak det har jeg allerede styr på, det var mere bare hvad der menes med "perifer"? :-) :-)


Skriv et svar til: Perifer insulinresistens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.