Matematik

beregne spredning

24. februar 2020 af Stjerneskud2016 - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg er tvivl om jeg har beregnet opgave b) rigtigt. Det er en opgave i del uden hjælpemidler og jeg syntes bare at regnestykket er for svær til at man vil få det i en opgave uden hjælpemidler?

jeg ved ikke om jeg skal bruge formlen hvor man skla tage kvadratrod af varians eller skal jeg bare bruge den jeg har?

Vedhæftet fil: beregne spredning.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
24. februar 2020 af peter lind

Jeg har ikke regnet opgaven ud; men metoden er rigtig og de er det vigtigste.

Det kommet jo an på hvad man mener med uden hjælpemidler. Hvis man må bruge en simpel lommeregner der kan de fire regningsarter og uddrage kvadratrod synes jeg ikke den er svær


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. februar 2020 af AMelev

a) er korrekt, men ved beregning af K(n,r) er det meget lettere at forkorte, før du ganger: \frac{{\color{Blue} 4}\cdot 3{\color{Red} \cdot 2\cdot 1}}{{\color{Blue} 2}\cdot 1{\color{Red} \cdot 2\cdot 1}}={\color{Blue} 2}\cdot 3=6

b) er forkert. Du indsætter ikke rigtigt i  den formel, som du angiver, og som er korrekt og den, du skal bruge.
p = 0.1 ikke 0.0486. 
Opgaven er ikke så svær, når du ellers sætter rigtigt ind i formlen, men jeg kan godt forstå, at du stejler over uden lommeregner at skulle beregne det udtryk, du har opstillet. Hvis du får slige udtryk i UHM, skal du blive mistænksom - det tyder på, at du har lavet en fejl undervejs.
σ = 0.2.

#1 "Uden hjælpemidler" betyder ingen lommeregner - kun papir, blyant, viskelæder, formelsamling og hjernevirksomhed.


Skriv et svar til: beregne spredning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.