Matematik

Grafer

25. februar 2020 af smisch - Niveau: B-niveau

Vedhæftet ses grafen for tre funktioner f, g og h. Redegør for hvilken af funktionerne g og h er den afledte til f. 

- håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, da det er en af de opgaver jeg sidder fast ved.. 

Vedhæftet fil: grafer.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2020 af AMelev

På et sort-gråt billede er farvekoder til graferne ikke til meget hjælp, men jeg går ud fra, at den "øverste" graf er grafen for f.
Så er monotonien for f                      voks.   lok.max   aft.   lok. min   voks.
Dvs., at fortegsvariationen for f ' er     +           0           -           0          +
Hvilken af de to andre funktioner passer det på?


Svar #2
25. februar 2020 af smisch

vil det sige at det er g?? - har vedhæftet grafen igen , hvor man kan se hvad der er hvad 

Vedhæftet fil:grafer - f, g og h .jpg

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2020 af StoreNord

f(x) som er den røde, er en 3.-gradsfunktion.

Den afledes til en parabel.

Den søgte parabel er positiv, hvor f er voksende.


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. februar 2020 af oppenede

Du kan ikke bruge som argument at det er et polynomium når det ikke er oplyst. Det følger ikke af figuren.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. februar 2020 af StoreNord

?


Svar #6
26. februar 2020 af smisch

vil det sige at det er h så ? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. februar 2020 af oppenede

Hvordan forklarer du det?


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. februar 2020 af AMelev

#6 Vi kan ikke se, hvilken, der er h. Er det den med grenene opad eller den med grenene nedad?


Svar #9
26. februar 2020 af smisch

#7 

er ikke sikker, men StoreNord skriver at parablen skal være positiv, derfor jeg skriver h. 

# 8 hvis du ser på #2 kan du se jeg har sat et nyt billed ind, hvor jeg har skrevet hvad der er hvad. Men h er den med grenene der går opad. 

- er det rigtigt ? 


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. februar 2020 af AMelev

Jeg havde overset, at du havde lagt et nyt bille op.Ja, det er rigtigt, men du skal nærlæse, hvad StoreNord skriver. Han skriver at "parablen" (han har ikke belæg for, at det er en parabel) skal være positiv, hvor f er voksende 
Det er jo præcis det, der også fremgår af #1. h har den ønskede fortegnsvariation.
g har - 0 + 0 -, hvilket ikke passer på f '.


Svar #11
27. februar 2020 af smisch

tak for hjælpen :) 


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. februar 2020 af StoreNord

Med #3 mente jeg ikke en bestemt "parabel". Jeg mente en "parabel"-stump af den ene eller den anden graf der er over x-aksen.


Skriv et svar til: Grafer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.