Fysik

Destillation med muddervand

27. februar 2020 af WinniethePooh1921 - Niveau: 7. klasse

Jeg har en projekt. Jeg lavede destillation med saltvand, som jeg lavede om til drikkevand, fordi jeg skulle lave en variable, så valgte mit hold at tilsætte mudder i. Men bægerglasset gik i stykker. Min lærer sagde noget om at mudderet holder på varmen. Forstår det ikke, nogle der kan forklare det?

http://destillation


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Når man varmer saltvandet op med f.eks. en gasbrænder, vil det vand, der ligger lige over bunden varmes op. Det får så mindre massefylde end vandet ovenover og stiger op, mens noget af vandet ovenover kommer ned i stedet. På denne måde fordeles varmen i vandet og bunden af glsset varmes kun langsomt op. Når temperaturen når ca. 100 grader, vil vandet ved bunden koge. Der dannes bobler, der stiger op til overfladen og nyt vand strømmer straks til. Ved dannelsen af boblerne kommer der kortvarige stød af overtryk på bunden, men da vandet ovenover giver efter, holder glasset til det.

Varmer man i stedet mudder op, kan vandet ikke strømme på samme måde. Derfor bliver bunden ikke kølet og temperaturen stiger hurtigt til de 100 grader, hvor vandet lige over bunden begynder at koge, Mudderet bevirker dels, at boblerne har svært ved at komme væk og dels, at der ikke kan komme koldt vand ned i stedet, så temperaturen stiger hurtigt, hvorfor damptrykket i boblerne også stiger hurtigt. Det slår glasset i stykker.

Skal man destillere mudder, bør man bruge en metalbeholder og svag varme.


Skriv et svar til: Destillation med muddervand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.