Matematik

Differentialligninger

05. marts 2020 af ppilbauer - Niveau: A-niveau

Hejsa, 

jeg har løst vedhæftede differentialligning men facitlisten i min bog siger, at y = 2. 

Men vi er blevet advaret om, at der er ganske mange fejl i facitlisten og derfor skulle vi være lidt mere kritiske over det som står der. 

Men har jeg så lavet en fejl i mine udregninger eller ikke? Kan nemlig ikke finde noget :)


Svar #1
05. marts 2020 af ppilbauer

.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. marts 2020 af Anders521

# 0 Har du forstået opgaven? Det ser ikke ud til at differentialligningen skal løses, men at bruge den til at bestemme ligningen for en tangent. 


Svar #3
05. marts 2020 af ppilbauer

#2

Åh, beklager.. Har skrevet det forkert :) Ja, vi skal bestemme en ligning for tangent til grafen for f i punktet (1, f(1)). Og det har jeg gjort.. Men facitlisten siger, at y=2. Og det forvirrer mig ganske meget fordi jeg tror, at jeg har gjort det rigtigt..


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. marts 2020 af Anders521

# 3

Der er to fejl. Den ene er at du fandt hældningen til være 12. Du skriver at dy/dx = 3· 4 · 0, men derefter skriver du dy/dx = 12 = f ' (x0), hvilket er forkert. Du har altså glemt at gange med faktoren nul.

Den anden finder du allerøverst. Det skal stå f(1) = 2 og ikke f(1) = -2. Ved opstillingen af ligningen for en tangent, skal der ved 2. linje  derfor stå  +2 og ikke -2

Rettes fejlene, vil resultatet være y=2


Svar #5
05. marts 2020 af ppilbauer

#4
# 3

Tusind tak!

Skriv et svar til: Differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.