Matematik

Forskrift for vektorfunktion

10. marts 2020 af Lua13 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp til følgende opgave, da jeg er lidt i tvivl om hvad, der menes.

Funktionen f er

f(x)=sin(x)+1

opgaven lyder: "Opskriv en mulig forskrift for en vektorfunktion, hvis parameterkurve er en del af grafen for f."

Er det det er jeg skal bruge?

\binom{x(t)}{y(t)}=\binom{t}{f(t))}

Eller noget helt andet?

På forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2020 af AMelev

Du kunne jo prøve at tegne graf og parameterkurve i samme koordinatsystem og tjekke.

Svar #2
10. marts 2020 af Lua13

Du kunne jo prøve at tegne graf og parameterkurve i samme koordinatsystem og tjekke.

Det er uden hjælpemidler...

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. marts 2020 af AMelev

Ja, men i træningssammenhæng må man gerne bruge CAS til tjek.

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Så det er ellers noget man skal huske hvis det kommer op til delprøven uden hjælpemidler?

Svar #5
10. marts 2020 af Lua13

Så det er ellers noget man skal huske hvis det kommer op til delprøven uden hjælpemidler?

Ja, men vil rigtig gerne vide hvordan jeg skal gøre, hvis jeg skulle få sådan en opgave til eksamen.

Kan ikke finde den i formelsamlingen nemlig.

Svar #6
10. marts 2020 af Lua13

Er der ikke en der kan hjælpe mig med, om det er rigtigt det jeg har tænkt?

Brugbart svar (1)

Svar #7
10. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Det var ment som et spørgsmål til #3. :) For så er det et spørgsmål som jeg også kunne bruge et svar til... ellers er jeg muligvis selv lidt på spanden til eksamen.

Brugbart svar (2)

Svar #8
10. marts 2020 af mathon

\small \small \small \begin{array}{llll}\textup{f.eks.}\\&\overrightarrow{s}(t)=\begin{pmatrix} t\\\sin(t)+1 \end{pmatrix}\quad 0\leq t\leq 2\pi \end{array}

Brugbart svar (2)

Svar #9
10. marts 2020 af AMelev

#5 Du skal gøre præcis, det du har gjort. Det er faktisk så simpelt, at man kan komme til at tro, det er svært.

f-grafen viser jo alle punkter (x, f(x)), eller hvis I omdøber den uafhængige variabel til t, punkterne (x,y) = (t,f(t)) altså præcis de samme punkter som i vektorfunktionen i #0.
Derfor vil grafen for f og parameterkurven for \binom{x(t)}{y(t)}=\binom{t}{f(t))} altid falde sammen.

Skriv et svar til: Forskrift for vektorfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.