Matematik

lineær regression!!

10. marts 2020 af mulmul12 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg forestår ikke rigtig, og har virkelig brug for hjælp til opgaven pls en eller anden!

Tabellen viser en opgørelse over antallet af praktiserende læger i Nordjylland i perioden 2010-2017

I en model kan antallet af praktiserende læger i Nordjylland beskrives ved funktionen:
   f(x) = a·x+b, hvor f(x) er antallet af praktiserende læger x år efter 2010.

1) Bestem tallene a og b ved lineær regression

2) Tegn et residualplot, og kommentér på baggrund heraf den lineære models  anvendelighed til at beskrive antallet af praktiserende læger som funktion af tiden.

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Siden der står lineær regression, går jeg ud fra, at du må bruge et CAS-værktøj (fx TI-Nspire). Har du forsøgt det?

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2020 af maria2016

1) Ja ved hjælpe af Geogebra kan du finde værdierne a og b. Du skal indsætter dine tal på regneark og dermed kan du lave en lineær regression. 

2) Denne opgave kan du også lave på Geogebra 

Svar #3
10. marts 2020 af mulmul12 (Slettet)

jeg har TI-Nspire men er jeg er skod til at finde rundt i og hvad jeg egentlig skal taste ind medmindre det bliver skåret ud i pap for mig.:/ 

Brugbart svar (0)

Svar #4

har du ikke Geogebra ?? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

YouTube er din bedste ven her - brugte det lige til at finde ud af en opgave som kostede mig hele 10-20 point i en terminsprøve i matematik tidligere i dag... Føler mig lidt dum som en dør, men det er nyttigt. :P

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. marts 2020 af peter lind

Du kan også bruge et regneark

Brugbart svar (0)

Svar #7

Det er bedst at lære det i det program, du ventes at kunne bruge til eksamen (altså TI-Nspire). Geogebra eller et regneark hjælper ikke i det tilfælde.

Svar #8
10. marts 2020 af mulmul12 (Slettet)

nej jeg har ikke Geogebra men jeg har lige prøvede at "løse" opgaven der. Jeg startede med at lave et regneark men jeg ved ikke om det er rigtigt og hvordan jeg Bestemmer tallene a og b 

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. marts 2020 af AMelev

Ja, google lineær regression nspire

Og, når du støder på eksponentiel regression, så googler du også det.

Brugbart svar (0)

Svar #10

Lav gerne en lille TI-Nspire vejledning til dig selv inden den skriftlige eksamen - så undgår du at gå glip af de nemme point. Brug skærmbilleder, tegninger og tekst i den kombination som nu virker bedst for dig.

Brugbart svar (1)

Svar #11

Ja du skal bare skrive 0 - 7 i stedet for 2010 osv. Dernæst skal du trykke på den blå klasse som ligner en søjle

Brugbart svar (1)

Svar #12

Vedhæftede et skærmbillede til hvordan du laver lineær regression i TI-Nspire i et note-felt. Eksponentiel regression er lidt længere ned i samme liste.

Vedhæftet fil:Capture2.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #13
10. marts 2020 af peter lind

Skriv et svar til: lineær regression!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.