Debat

Corona-virus (co-vid 19) og eksamen

19. marts 2020 af Weeke (Slettet)

Hej SP
Som nogle nok har hørt, så er der blevet vedtaget en ny hastelov her for nylig, som kan betyde, at sommerens eksamener bliver aflyst, og at ens årskarakter vil stå som eksamenskarakter.
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE12022419/nu-kan-undervisningsministeren-aflyse-sommerens-eksamener/

Jeg tænkte på, er det nogensinde sket før? Og i hvilket omfang vil det påvirke jer? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. marts 2020 af Goten (Slettet)

Jeg har aldrig før hørt om det, men det lyder for dårligt, selvom det måske er den bedste løsning. Jeg afslutter 1.g i år, og jeg håber da, at mine lærere løfter mine årskarakterer i så fald. Men det er jo lidt svært at hæve sin karakter, når man ikke kan deltage sådan rent mundtligt.


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har ikke hørt, at det er sket før i gymnasiet. Derimod har jeg hørt om et tilfælde, hvor der gik så meget rod i en eksamen, at ministeriet resolverede, at alle havde bestået uden karakter!

Når der sker noget usædvanligt, må man somme tider gribe til drastiske løsninger. Var noget tilsvarende sket for mig, kunne det have kostet mig min studentereksamen, så jeg forstår fuldt ud din bekymring. Du har dog den fordel, at de andre, du skal konkurrere med om studiepladser efter studentereksamen, får de samme problemer.


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. marts 2020 af OliverHviid

#2 Du skrev: "Derimod har jeg hørt om et tilfælde, hvor der gik så meget rod i en eksamen, at ministeriet resolverede, at alle havde bestået uden karakter!" Hvad skete der? Hvad gik der galt? Jeg er blot nysgerrig.


Svar #4
20. marts 2020 af Weeke (Slettet)

#1 Jeg er helt enig, fordi det er virkelig ærgerligt, at man ikke kan lige give det sidste skub i et fag, og at ens karakter, måske allerede nu er fastsluttet, men som #2 siger, så er vi vel allesammen på lige fod i sidste ende.


Brugbart svar (2)

Svar #5
20. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

#3

Der var flere trin:

Man havde ladet en hjælpelærer prøveregne opgaverne. Han gennemgik dem for dem, der skulle op. Derfor blev alle indkaldt til en ny eksamen, men ca halvdelen var taget på ferie, så man afholdt en tredie prøve for dem med er tredie opgavesæt. Der blev protesteret, for det nye sæt opgaver var væsentlig sværere end det andet sæt. Derefter resolverede undervisningsministeriet, at alle havde bestået uden karakter.


Brugbart svar (1)

Svar #6
20. marts 2020 af OliverHviid

Jeg har før hørt om uheldige eksamener og problemer vedrørende disse, men de ting du beskriver i #5 lyder godt nok trælse. Tak for forklaringen.


Skriv et svar til: Corona-virus (co-vid 19) og eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.