Biologi

Anatomi og fysiologi

24. marts 2020 af Sofieeni - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har fået en biologiaflevering for hvor jeg skal redegøre for den tværstribede anatomi og fysiologi.

Har derfor lige et kort og sikkert dumt spørgsmål. Er det ikke godt nok musklens opbygning og funktion jeg skal redegøre for. Har søgt lidt på nettet og der kommer mange definitioner for fysiologi frem nemlig:))

Håber en vil hjælpe så jeg ikke begynder på det forkerte, tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts 2020 af Skaljeglavedinelektier

Jo det vil jeg mene. Du kan jo kigge på, hvordan muskler trækker sig sammen og måske noget med energiforbrug under motion. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. marts 2020 af Studmed96

Evt. også de forskellige typer af muskelfibre. Der findes dem med mange mitochondrier, som understøtter langvarig, aerobisk aktivitet. Også dem, der understøtter kortvarigt eksplosivt arbejde, som siges at være anaerobe. Skriv endelig hvis der skulle opstå flere spørgsmål, vi er villige til at hjælpe! 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. marts 2020 af DrNielsen

Fysiologisk ville jeg som #1 kigge på kontraktionen under forbrug af ATP. Herunder Actin/myosin komplekset, Troponin T, I og C og hvordan ATP hydrolysere. Herunder ville jeg kigge på fænomenet rigor mortis - dødsstivhed - som er et virkelig godt eksempel på forståelsen af ATP-spaltning i en kontraktion. Kan du forklare dette fænomen er du nået langt.

Hvis du skal køre den helt dyre kan du kigge op aktionspotentialet og hvad der sker i myocytten. Hints: SERCA, RYR, DHP samt Na/K ATPase og Ca kanaler. Det er ikke forventet du kan det sidste jeg har skrevet her i afsnittet. Der er mere hvis du er interesseret i fysiologien :-)


Skriv et svar til: Anatomi og fysiologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.