Biologi

T-celler CD4 og CD8

30. marts 2020 af Niki1997 - Niveau: B-niveau
Er i gang med en stor opgave, overemnet er immunforsvar. Er næsten færdig med at snakke om det adaptiv og specifikke immunforsvar, men har lige et spørgsmål. Håber der er nogen der kan hjælpe, så jeg bedre kan forstå hvad de to symboler betyder.

Jeg ved at der findes to typer, der præsenterer antigener, når en virus inficerer cellen. De er nemlig MHC I og MHC II. men håber at der er nogen der kan fortælle mig, hvad CD4 og CD8 kan gøre, eller hvad deres funktion er.
Tusind tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2020 af DrNielsen

MHC-I bæres som hovedregel af alle kerneholdige celler(bemærk: noget modificeret - tommelfingerregel). MHC-II findes som hovedregel kun på antigenpræsenterende celler. Begge komplekser fremviser peptider udskåret i værtscellen. T-celler genkender komplekserne vha. TCR - T-celle receptoren.

CD 4 og 8 er glycoproteiner på bl.a. T-celler. De hjælper med at uddiffenretiere og aktiverer T-celler. Cytoksiske T-celler(Tc) er CD8 positive og hjælper T-celler(Th) er CD4 positive. Dvs. at MHC-I komplekset kun aktiverer CD8 positive celler - altså Tc celler. Samtidig aktiverer MHC-II kun CD4 positive celler - altså Th celler. Og hvorfor er det smart? Jo, det er det fordi at Tc celler dræber inficerede målceller mens Th hjælper med at aktivere, ekspandere og differentiere andre Tc celler og B-celler. Desuden hjælper det også med aktivering af makrofager og neutrofilocytter. Antigenpræsenterende celler behøves ikke slås ihjel da du har fagocyteret, dræbt og fremvist antigenet. På denne måde kan en antigenpræsenterende celle cirkulere rundt og fremvise for Tc hvad de skal angribe, og hvad B-cellerne skal lave antistoffer mod.

Så for at gøre det lidt mere konkret, så skal der tre signaler til for at aktivere en Th-celle. CD4 indgår i første signal. CD8 indgår i en anden typer signalering i Tc celler. 

Med andre ord; CD4 og CD8 er kritiske for at det adaptive immunforsvar virker :-)


Svar #2
30. marts 2020 af Niki1997

Tusind tak for den fine forklaring

Skriv et svar til: T-celler CD4 og CD8

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.