Biologi

virus og baraktier

31. marts kl. 11:36 af rana00 - Niveau: 9. klasse

vil du forklara mig hvad forskellen på en virus og baraktier er

tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts kl. 11:52 af BirgerBrosa

Der er ikke noget der hedder en "baraktier". Desuden hedder det "forklare", ikke "forklara".

Virus er mikroorganismer, der ikke er i stand til at formere sig alene, de er nødt til at invadere en værtscelle og overtage dens maskineri for at kunne lave flere viruspartikler.

Bakterier er encellede mikroorganismer, der er i stand til at formere sig selvstændigt ved deling.

Svar #2
31. marts kl. 13:01 af rana00

undskyld da 

hvorfor behøver fdu kommeter på det hvis du tydligvis godt vist hvad jeg menter, har du aldrig tænk på at det måske gør lidt ondt at få af vid, tænke lige på ander end dig slev som godt kan stave, tro du måske jeg kan gøre noget ved det

men tak, for svaret. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts kl. 14:19 af BirgerBrosa

Ja naturligvis tror jeg du kan gøre noget ved det. Hvorfor skulle du dog ikke kunne det??

Du udviser en mangel på engagement når der er stavefejl i dit opslag. Prøv lige selv at tygge på den engang. Hvis noget bliver uhensigtsmæssigt svært at forstå så orker man da ikke at hjælpe.

Og det var da så lidt.

Brugbart svar (1)

Svar #4
31. marts kl. 15:21 af DrNielsen

Såså, vi kan ikke alle være lige gode til alle ting. Der er forskel på at være doven i sin formulering og så have svært ved det. Der er selvfølgelig plads til at hjælpe personer som har svært ved at stave.

Det er rigtigt nok formuleret i første svar omend mangelfuld.

Virus er et stykke arvemateriale - DNA eller RNA - der er pakket ind i en kapsel kaldet capsid. Fordi det kun er et stykke arvemateriale skal det bruge en anden celle for at dele sig. Derfor invaderer det raske celler i kroppen. Herfra bliver viraens funktioner udøver i form af de proteiner der kan aflæses og dannes ud fra arvematerialet. 

Bakterier derimod er levende celler med fuldt funktionsdygtigt 'apparatur'. Dvs. de selv er i stand til at dele sig og proteinsyntetisere(lave protein ud fra arvematerialet). Langt de fleste bakterier lever uden for kroppens celler. Der findes dog nogle få - f.eks. Klamydia Trachomatis(der giver den seksuelt overførte sygdom, klamydia) som er intracellulær - altså lever inden i menneskeceller.

Bakterier kan være både skadelige og gavnlige. Mange bakterier lever på vores hud, slimhinder eller i tarmen. De der sidder i tarmen er f.eks. gode bakterier der hjælpe med at opretholde en sund balance :-)

- - -

Nielsen

Læge

Skriv et svar til: virus og baraktier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.