Biologi

lipider

08. april kl. 11:29 af mikkel981 - Niveau: B-niveau

Hej.

Er der tale om et phospholipid eller glycolipid på det vedhæftede billede? Begrund gerne

tak

Vedhæftet fil: lipider.png

Svar #1
08. april kl. 17:59 af mikkel981

.

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. april kl. 19:43 af Studmed96

Gør dig først klart, hvordan de kemiske strukturformler ser ud for kulhydrater hhv. fosfolipider. Ser du nogen cyclisk kulhydratstruktur (eks. glukose) der er tilhæftet lipidet ved en glycosidbinding? Hvis du ikke gør, så må der altså være tale om en fosfolipid. Hvis du vil gå mere i dybden kan du undersøge, hvilken "radikal" der er bundet til fosfolipid-skelletet. Måske hedder molekylet fosfatidylserin - det kan du jo undersøge, om er korrekt. Håber det hjalp! 

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. april kl. 19:44 af Studmed96

Kan du i øvrigt fortælle mig, hvilken funktion fosfolipider har i menneskekroppen? 

Svar #4
10. april kl. 11:44 af mikkel981

Hej Studmed.
Tak for dit svar :)
Jeg har læst mig frem til, at det må være et fosfolipid, da den består af en fosfodiester.
Som jeg kan forstå gør glycolipider det ikke.
Jeg kan heller ikke se en glycosidbinding, der forbinder et sukker og en anden gruppe. Som du siger er der heller ingen cykliske strukturer.

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. april kl. 12:31 af Studmed96

Jeg er enig med dig! Du har et fosfolipid med aminosyren serin på, og der er derfor tale om fosfatidylserin, som er en af de mest hyppige fosfolipider i cellemembraner. 

Svar #6
10. april kl. 13:30 af mikkel981

Jeg undrer mig over, hvordan du vidste der var tale om fosfatidylserin. Var det bare noget du kunne se? Imponerende :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. april kl. 15:26 af Studmed96

Jeg kunne genkende amino- og carboxylsyregruppen, og derfor tænkte jeg at det må være en aminosyre, der er bundet til lipidet. Og så kom jeg i tankte om at serin er en meget hyppig aminosyre i fosfolipider. Hehe, det kan svare sig i længden at terpe lidt på nogle af de almindelige sidegrupper, så man lige kan spotte dem. 

Skriv et svar til: lipider

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.