Biologi

Hormoner

16. april 2020 af Peter00005 - Niveau: A-niveau

Jeg har svært ved dette spørgsmål. Håber nogle kan hjælpe. Forklar desuden hvordan sekretin kan påvirke målcellerne ved at koble sig til en G-proteinreceptor.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2020 af Studmed96

Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på de gængse signaltransduktionsveje for G-proteinkoblede receptorer. Jeg endnu ikke så stærk i hormonerne i mave-tarmkanalen, hvor sekretin har sin effekt. Men en ledetråd kunne være at sekretin bindes til SCTR receptoren på parietalcellerne i mavesækken, hvor de via den G-proteinkoblede receptor hæver den intracellulære koncentration af cAMP, der aktiverer protein kinase A, som hæmmer sekretionen af mavesyre (HCl). Håber det kastede lidt lys over sagen. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. april 2020 af Studmed96

Hov, kom lige i tankte om en ting til: Målcellerne for sekretin er ikke kun parietalceller i mavesækken. De påvirker også de exokrine (celler, der udskiller stoffer til et samlerør - og ikke blod) celler i bugspytskirtlen. I bugspytskirtlen giver sekretin anledning til udskillelse af bikarbonat (HCO3-), som er en base, der hjælper til med at neutralisere maveindholdet, når det kommer ud i tolvfingertarmen og den første del af tyndtarmen. 


Skriv et svar til: Hormoner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.