Biologi

kromatin

18. april 2020 af nutellaelsker - Niveau: A-niveau

ok så når jeg kigger i min bog står der at "DNA og histoner kaldes samlet for kromatin"  det er helt sikker rigtigt, men jeg forstår det alligevel ikke rigtigt da DNA og histoner jo samlet kaldes for nukleosomer. Og så googler jeg på nettet om hvad kromatin egentlig er og der står så "Kromatin er kombinationen af DNA og proteiner, som udgør indholdet i en cellekerne" hvilket jeg heller ikke forstår. Måske er det også bare migder mangler en brik, men kan nogen forklare mig hvad Kromatin egentlig er da jeg er lidt forvirret?


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. april 2020 af Studmed96

DNA-strengene folder sig omkring molekyler, der kaldes histoner. Det viser sig, at DNA-histonkomplekserne tilsammen ordner sig i nogle større strukturer, der kaldes kromatin. Det nukleosom er den mængde DNA, der snor sig omkring otte histonmolekyler. Håber det hjalp. 


Svar #2
19. april 2020 af nutellaelsker

OK du siger "det viser sig at DNA histon komplekserne tilsammen ordner sig i nogle større strukturer der kaldes kromatin" det forstår jeg måske ikke rigtigt? Hvordan ser de større strukturer ud der kaldes kromatin? har du mulighed for at sætte et billede ind? :-) 


Skriv et svar til: kromatin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.