Matematik

Prissætning.

09. maj 2020 af M73 - Niveau: C-niveau

Jeg har vedlagt et billede, og skal bare høre hvordan jeg regner den ud?

Jeg har indtil nu sagt:

Vaffelpris = x

Kuglepris = y 

x+2y=36

x+6y=68 

Men jeg stirrer mig totalt tom og kan ikke komme videre, for hvordan finder jeg vaffel prisen alene?, 

Vedhæftet fil: Mat3.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2020 af StoreNord

Du skal trække de to ligninger fra hinanden og finde y.

Metoden hedder "Lige store koefficienters metode" fordi man kan bruge den, hvis x-erne har samme koefficienterne.
Det kunne lige så godt have været y-erne.


Svar #2
09. maj 2020 af M73

Beklager men er totalt på bar bund, har også siddet og lavet matematik aflevering siden kl 5 i morges, og nu er min hjerne ved at stå fuldstændig af :-(


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. maj 2020 af AMelev

#2

Beklager men er totalt på bar bund, har også siddet og lavet matematik aflevering siden kl 5 i morges, og nu er min hjerne ved at stå fuldstændig af :-(

Læg det væk og gå en tur. Så kan du vende tilbage til det om et par timer med friskt blod i hjernen.

Ligning 1: x+2y=36
Ligning 2: x+6y=68 

Når du så er tilbage, så kan du vælge den ene af disse to metoder:
Metode A jf #1: 
Træk Ligning 1 fra Ligning 2, så har du kun y'er tilbage.
Løs ligningen mht. y.
Indsæt resultatet i fx Ligning 1 og løs den mht. x

Metode B (måske den, du plejer at bruge)
Isoler x i Ligning 1
Indsæt x-udtrykket i stedet for x i ligning 2 og reducer
Løs ligningen mht. y og indsæt det i x-udtrykket

PS! Det er mere effektivt at fordele arbejdet i mindre klumper. Gå i gang noget før, så du har flere dage til rådighed og lad fagene veksle, så du ikke sidder mange timer med hvert enkelt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. maj 2020 af ringstedLC

Enten substitution:

Isoler y i den ene ligning og indsæt udtrykket for i den anden ligning. Derved fås én ligning med én ubekendt, x.

Eller "lige store koefficienter" efter "tilpasning":

\begin{align*} x+2y = 36\Rightarrow 3x+6y &= 108 \\ x+6y &= 68 \\ (3x-x)+(6y-6y) &= 108-68 \\ x &= \;? \end{align*}

Eller grafisk ved at bestemme linjernes skæringspunkt, da:

\begin{align*} x+2y = 36\Rightarrow \qquad y &= -\tfrac{1}{2}x+18 \\ x+6y = 68\Rightarrow \qquad y &= -\tfrac{1}{6}x+\tfrac{68}{6} \\ -\tfrac{1}{2}x+18 &= -\tfrac{1}{6}x+\tfrac{68}{6} \\ x &= \;?\end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. maj 2020 af StoreNord

Det var nogle laange historier.   :-)


Skriv et svar til: Prissætning.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.