Biologi

blodtyper

12. maj kl. 14:45 af Ehhdbjbd - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har blodtypen B rhesus negativ, og skal forklare hvilke blodtyper mine forældre kan have, og arvegangen. Jeg forstår det virkelig ikke, så hvis nogen kunne hjælpe, ville der være skønt

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj kl. 15:15 af iznothing

Jeg har vedhæftet en figur som du kan bruge til at forklare den del der handler om AB0-systemet, ud fra allelerne IA, IB og i. Her skal du have styr på co-dominans for at kunne forklare arvegangen. 

Husk at du får én allel fra hver forælder. Og at dine forældres genotyper (og dermed blodtype) kan være forskellige, afhængig af om din genotype er den ene eller den anden der giver fænotypen B. 

Rhesus-systemet RhD pos eller RhD neg er standard dominant/recessiv nedarvning, som regel angivet ved allelerne R for positiv (dominant) og r for negativ (recessiv). 

En god ide for begge spørgsmål, hvis du stadig er i tvivl, er at starte helt fra bunden og tegne de to krydsningsskemaer. Det er som regel lettere når man har det visuelt.

Skriv endelig hvis der er mere du er i tvivl om :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. maj kl. 15:15 af iznothing

Glemte vedhæftningen

Skriv et svar til: blodtyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.