Biologi

DNA replikation

27. maj 2020 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

1.Er der muligvis nogle der kan hjælpe mig til at forstå, hvorfor DNA's skal kopieres?

Jeg læser i min biologibog at det har gøre med cellens livscyklus, at den skal deles ellers kan den udvikle sig til en kræftcelle?

2. Inden replikationen skal cellen : "Interfasen og delingsfasen", herefter mitosen også meiosen så er den ALLE celler replikeret?

3. Er det så korrekt at når et gen skal omsættes til et protein så foregår det vha. det central dogme:

Replikation    (Mitose, herefter meiose)⇒    Transkription⇒       Translation

DNA kopiere                      (dannes ny streng af DNA) RNA ⇒       mRNA⇒     Proteiner, som sendes ud ribosomerne.....

Jeg er ikke helt med på hvad ribosomerne så gør med dem herfra, selvom jeg nok har læst det.

Tak for det 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. maj 2020 af masteren123

Okay så celler skal deler sig, fordi at celler giver ophav til liv. Med andre ord, så er celle grunden til vi mennesker er levende. Der findes rigtig mange celler i vores krop. F.eks hudceller muskelceller og hjerneceller for at nævne et par. Disse celler har bestemte funktioner for kroppen deler sig konstant i store mængde. Der sker altså celle deling, hvilket også kaldes mitose. En vigtig ingrediens i mitosen (celle delingen) er Dna replikationen, fordi når to celler deler sig skal de være identiske og det kan de blive vha. af DNA replikation, som er den proccess hvorved DNA bliver kopieret. Herefter sker kan der så ske mitose, hvor det kopieret DNA kommer i hver deres celle, så der nu er to identiske celler. Cellecyklus eller er dn række af begivenheder, der finder sted i en celle, der får den til at opdeles i to celler. Cellecyklusen består helt grundlæggende af interfase, profase og som nævnt før mitose. i Interfasen og profase sker der en række ændringer i cellen som du kan læse videre om på nettet. Så vi har alrså interfasen og derefer profasen og til sidst delingsfasen eller som det korrekt betegnes mitose.

Meiosen er derimod den process hvorpå kønscellerne deler sig på og har sådan egentligt ikke noget med mitose at gøre selvom de to prcesser ligner hinden. i stedet for to datterceller for man i meiose gamet der skal befrugtes, så man kan få dannet zygoter.

Hvad angår det centrale dogme, så er det korrekt at et gen eller en DNA sekvens omsættes til et protein, hvilket sker ved DNA replikation, herefter transkiption, hvor der bliver dannet mrna, der til sidst så kan translateres til aminosyresekvenser, som så bliver til en polypeptid eller et protein.

Håber det giver lidt mening ellers er du velkommen til at spøge igen


Svar #2
29. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Jeg har virkelig forstået din forklaring, så mange tak. 

Det eneste som jeg måske stadig er lidt i tvivl om er;

Er det inden DNA-replikationen at mitose og meiose sker, fordi det er sådan jeg forstår det udefra det jeg læser i min biologi bog?


Skriv et svar til: DNA replikation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.