Studievalg og videregående studie

Læse fysik uden at have haft fysik i gymnasiet

03. juni 2020 af fysikspørgsmål

Hej, min overskrift lyder måske en smule forvirrende, så lad mig forklare. I min gymnasietid gik jeg på HF (på den gamle ordning). Dette var som sådan fint nok, og jeg troede, at jeg ville læse noget humanistisk efter gymnasiet. Jeg valgte efter gymnasiet at tage et par sabbatår, hvor jeg bl.a. har arbejdet osv. I februar var jeg også inde til diverse åbent hus-arrangementer, hvor jeg talte med flere forskellige folk, der gik på nogle af de humanistiske uddannelser, som jeg troede, at jeg måske ville læse; jeg var endda også "studerende for en dag", eller hvad det hedder. Det korte af det lange er, at jeg fandt ud af, at jeg nok ikke er lige så interesseret i humaniora, som jeg troede, jeg var. Jeg går derfor for tiden og overvejer, hvad jeg så har tænkt mig at lave. 

Jeg har altid syntes, at fysik har været interessant, og jeg har også set på nogle af de ting, som nogle af mine andre venner (der havde fysik B/A) beskæftigede sig med. Det så alt sammen meget interessant ud, så at studere fysik (eller i hvert fald noget naturvidenskabeligt) lyder faktisk superinteressant. Her kommer mit problem så: jeg har personligt ikke haft fysik siden folkeskolen, og jeg har kun gennemført kemi C (i form af NF, som var et fag på hf, der bestod af geografi C, biologi C og kemi C). Jeg har dog gennemført matematik A, dvs. at hvis jeg ønskede at søge ind på f.eks. fysik, så skulle jeg læse kemi C-B og fysik 0-A, men er det overhovedet muligt? Jeg ved, at der f.eks. findes fysik 0-B og fysik B-A kurser, men findes der 0-A kurser? Jeg undrer mig simpelthen over, hvad den bedste "vej frem" er så at sige. Nogen, der har nogen input?

Jeg siger tak på forhånd.  


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2020 af jamenhalløjsa

Af hvad jeg selv kunne se, findes der ikke rigtigt nogen 0-A kurser, men tænker, at først at tage 0-B og B-A også fungerer meget godt.

Jeg fandt dog et sted, hvor der stod noget med at læse fysik fra 0-A, men er bare usikker på om det er det man gør, eller om det bare er fra B-A, da jeg synes det sstår lidt misvisende. Du kan evt. lige prøve at tjekke det ud:

https://tilmeld.kvuc.dk/fysik-a/?SelectedCourseLevel=0-A

Vil dog helt klart anbefale at du måske først tager ud på nogle forskellige 'studerende for en dag' på de forskellige naturvidenskablige uddannelser du synes kunne være spændende, så du bliver helt sikker om kravet er Fysik A, ligesom på eks. Fysik. Der er nemlig en hel del naturvidenskablige uddannelser, hvor kravet ikke er Fysik A, men bare Fysik B.


Skriv et svar til: Læse fysik uden at have haft fysik i gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.