Biologi

Linkage disequilibrium

12. juni 2020 af nutellaelsker - Niveau: A-niveau

Ok så vidt jeg har forstået så er linkage disequilibrium altså hvor tæt forskellige genvarianter er på hinanden indenfor et kromosom? er det korrekt? Altså high linkage disequilibrium ville så betyde at forskellige genvarianter ligger tæt på hinanden i kromosomet.

long range linkage disequilibrium ville så være når de forskellige genvarianter ligger noget væk fra hinanden i kromosomet. Jeg ved ikke om jeg har forstået det rigtigt, men har altså vildt svært ved at forstå hvad linkage disequilibrium er, så hvis nogen her kunne forklare mig og rette op på det jeg skriver ville det være super fedt :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2020 af EnStuderende

Hej, jeg kan godt forstå du er forvirret, da det er et koncept, der generelt er lidt dårligt forklaret. Hvor tæt forskellige alleler ligger på hinanden har indflydelse på linkage disequillibrium, men det forklarer som sådan ikke konceptet i sig selv. Linkage diseqilibrium er, når alleler associeres på en måde, der ikke er tilfældig. Når to alleler sidder tæt på hinanden, har de f.eks. i meiose større sandsynlighed for at undergå cross-over sammen. Dette betyder, at de ikke bliver blandet tilfældigt. Det er f.eks. derfor, at man i GWAS studier kun kan sige, at "denne allel er associeret med denne sygdom", og ikke at "denne allel forårsager denne sygdom", fordi den allel, man har identificeret, i stedet bare kan ligge tæt på den mutation/allel, der egentlig forårsager sygdommen.

Det er lidt svært at give en kort og præcis forklaring af det, som også er forståelig, første gang man læser den. Derfor vil jeg i stedet referere til denne video, som forklarer det rigtig godt: https://www.youtube.com/watch?v=DvrAuMyu4wU 


Svar #2
14. juni 2020 af nutellaelsker

tusind tak for svar :-)


Skriv et svar til: Linkage disequilibrium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.