Biologi

Stofomsætning i havet

13. juni 2020 af 10986 - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg prøver at forstå en figur i min bog. Men der er desværre ikke rigtigt forklarende tekst til den.

Jeg forstår ikke helt hvad der sker i den øverste cirkel.

Altså primærproduktion --> biomasse --> nedbrydning --> næringssalte. 

Håber i kan hjælpe mig :-)

Vedhæftet fil: springlag.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2020 af ringstedLC

I springlaget kan alger ved hjælp af sollyset skabe en primærproduktion ved fotosyntese. Dens biomasse nedbrydes ved respiration og genopbygges kontinuerligt som i ethvert økosystem.

Noget af biomassen fx afføring synker dog ned i det mere iltfattige bundvand. Her lever andre nedbrydere og saltene kan så returneres til de øvre vandlag.


Svar #2
15. juni 2020 af 10986

Tak! Det er især ledet mellem promærproduktionen og biomassen der forvirre mig. fordi primærproduktion kan vel godt sedimentere uden først at blive til biomasse? :-I


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2020 af ringstedLC

Du skal opfatte "primærproduktion" som selve den proces, der omdanner uorganisk kemi til organisk kemi, altså biomasse. Eksempel: En enkelt encellet grønalge (biomasse) vokser ved fotosyntese. På et tidspunkt deler cellen sig og efter endnu en tid er biomassen nu dobbelt så stor. Det at en organisme vokser ved fotosyntese kalder vi "primærproduktion" fordi kun denne proces kræver tilførsel af noget udefra, nemlig sollys.


Skriv et svar til: Stofomsætning i havet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.