Biologi

mættet og umættet fedtsyrer

14. juni 2020 af nutellaelsker - Niveau: A-niveau

kan nogen forklare mig hvad forskellen på mættet og umættet fedtsyrer er? Help :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juni 2020 af ShadH

Fedtsyrer er en lang carbonkæde med en carboxylsyre-gruppe i den ene ende:

-  Mættede fedtsyrer vil i deres carbonkæde ikke have nogle dobbeltbindinger. De kan derfor pakke sig godt, hvilket samtidig øger deres smeltepunkt. Det er f.eks. derfor at smør (eller animalsk fedt) kan forblive forholdsvis fast ved stuetemperatur.

- Umættede fedtsyrer har dobbeltbindinger. De kan derfor ikke pakke sig så godt grundet nogle rumlige udfordringer. Dette sænker deres smeltepunkt, og er samtidig årsagen til at olier som olivenolie er flydende ved stuetemperatur


Svar #2
15. juni 2020 af nutellaelsker

Vent lidt, så mættede fedtsyrer har kun nogle dobbeltbindinger i carbonkæden, hvorimod umættede fedtsyrer har dobbeltbindinger i hele carbonkæden? 

Jeg forstår ikke helt det med at når det er mættet så kan de pake sig godt og når det er umættet kan de ikke pakke sig godt. Ville du have muligheden for at forlare mig det? Så er du virkelig sød for når jeg læser det andre steder forstår jeg det ikke helt :-) :-) 


Skriv et svar til: mættet og umættet fedtsyrer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.