Fysik

Bølger

18. juni 2020 af mhalskov - Niveau: C-niveau

Hej, jeg sidder med følgende opgave:

"Lydbølger udbreder sig med en hastighed på ca. 340 m/s. I en ekkodal høres ekkoet en sommerdag med en forsinkelse på 1,5 s, hvis vi står midt i ekkodalen.

Hvor dyb er ekkodalen?"

Mit bud var, at finde afstanden som lydbølgen udbredder sig på 1.5 s, dvs. fra afsender, til bølgen reflekterer med dalen, og tilbage til afsender igen og tage halvdelen af dette, da det må være afstanden fra afsender til dalen. Dette resultat vil være 255 m. Dette stemmer ikke overens med bogens facit, som skriver, at dalens dybde er 113 m. 

Nogen der kan give et hint til, hvad jeg misforstår?

På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2020 af peter lind

Du skal måske ind på noget geometri. Det du finder er afstanden til kanten: men det er ikke det det der spørges om. Den afstand består jo af en afstand vandret over til lodret over dit hoved samt en afstand lodret ned til hvor du står. Det er altså hypotesen i en retvinklet trekant du finder og det er den ene af kateterne du skal finde


Svar #2
18. juni 2020 af mhalskov

#1

Du skal måske ind på noget geometri. Det du finder er afstanden til kanten: men det er ikke det det der spørges om. Den afstand består jo af en afstand vandret over til lodret over dit hoved samt en afstand lodret ned til hvor du står. Det er altså hypotesen i en retvinklet trekant du finder og det er den ene af kateterne du skal finde

Tak for svaret. 

Jeg kan godt se din pointe, og har forsøgt mig frem den vej, men hvis 225 meter er hypotenusen af en retvinklet trekant, hvis højde er dalens dybde, hvordan skal man så bære sig ad med at finde højden (dybden) udelukkende ud fra informationen om forsinkelsen og hastigheden? Hvad overser jeg? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni 2020 af peter lind

Har du ikke anr oplysninger ? evt. en tegning eller billede af situationen ?


Svar #4
18. juni 2020 af mhalskov

Faktisk ikke, jeg har vedhæftet hele opgaven. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. juni 2020 af peter lind

Hvis du skal aflevere udreningerne kan jeg ikke se andet end at du må  afflevere de 255 m og tilføje at det er afstanden til kanten ikke dybden


Skriv et svar til: Bølger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.