Biologi

founder effect

18. juni 2020 af nutellaelsker - Niveau: A-niveau

Så founder populationer har normalt mindre genetisk variation og der er derfor større sandsynlighed for at nedarve genetiske sygdomme pga at der sker mutationer. 

kan nogen forklare mig dette siden jeg måske ikke helt har forstået det alligevel?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2020 af Skaljeglavedinelektier

Det vil jeg mene ikke er helt korrekt. 

Founder effekt er en form af genetisk drift, og det kan medføre ændringer i allelfrekvenser i den efterfølgende population. Det betyder altså også, at fx recessive alleler lettere kan komme til udtryk. Rigtigt nok bliver det også lettere for mutationer at komme til udtryk i disse befolkninger netop pga. den lavere genetiske variation. Det ses fx hos Ashkenazi jøder og BRCA mutationer. 

Det er vigtigt at nævne at founder effekten ikke er en "dårlig" begivenhed, omend det nok oftest er for mennesker. Det er dog vigtigt i fx evolutionen af nye arter.


Svar #2
19. juni 2020 af nutellaelsker

Nårgh ok så altså hos den originale gruppe kan man sige at allelfrekvensen for en given recessiv genvariant var på 2% hvorimod den i founder gruppen er steget til 25% på grund af mindre genetisk variation. Så altså det har en negativ effekt i og med at mange indenfor den founder gruppe bærer genvarianten hvis den altså er skadelig, men oftest kan en stigning i allelfrekvensen hos en bestemt genvariant også være positiv i og med at den kan have været fordelagtig at have med til overlevelse at bestemte miljøer.kan det passe det alt det jeg siger?

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni 2020 af Skaljeglavedinelektier

Jeg synes ikke specielt om ordet "oftest" i den her sammenhæng, men overordnet vil jeg mene at det er rigtigt. Det er dog lidt forsimplet. 


Svar #4
19. juni 2020 af nutellaelsker

Ok tak. Hvad mener du egentlig med forsimplet? ??

Svar #5
19. juni 2020 af nutellaelsker

Ok tak. Hvad mener du egentlig med forsimplet?

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juni 2020 af Skaljeglavedinelektier

Det tror jeg vil være uden for det relevante emne at snakke om. Der er bare andre effekter, der bidrager, men jeg synes ikke, det er alt for relevant her. 


Skriv et svar til: founder effect

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.