Matematik
gange med kvadratrod
hvordan regner man 5+3^2-7*2?4
og 7-√25*2^2+5*2
Svar #4
20. august 2020 af Eksperimentalfysikeren
Du starter fra venstre. Hvis andet regnetegn har højere prioritet end første regnetegn, udfører du anden udregning først. ^ har højere prioritet end +, så du udfører først potensopløftningen. 3^2 bliver derved erstattet af 9 og ^ forsvinder. Så starter du igen fra venstre. Nu er andet egnetegn -, som har samme prioritet som +. Derfor regner du additionen ud. Så står der 14-7 osv.
+ og - har laveste prioritet. ¨har højeste prioritet og * og / har mellemprioritet. Man kan ændre udregningsrækkefølgen ved at sætte parentes om en del af udtrykket. Så skal indhldet regnes ud inden det kan indgå i de øvrige udregninger.
(Du har et spørgsmålstegn i det første udtryk. Det giver ingen mening)
I det andet udtryk har du et kvadratrodstegn, hvor "overliggeren" ikke er medtaget. Overliggerens opgave er at vise, hvor meget, der skal tages kvadratrod af. Da den ikke er med i de tegn, der kan bruges her, må der gøres noget andet. Sæt parentes om det, der skal tages kvadratroden af. Som det står skal du udregne kvadratroden af 25 inden du ganger med 2^2.
Svar #7
20. august 2020 af lauhan (Slettet)
jeg har vedlagt opgaverne så i kan se dem ordenligt nu. jeg forstod nemlig ikke helt forklaringerne
Svar #8
20. august 2020 af ringstedLC
3. Du burde have skrevet: 7-√(25)*2^2+5*2:
da regnearternes hieraki siger: Potens/rod før gange/dividere før plus/minus.
- eller endnu bedre; have vedhæftet det billede som du har uploadet i linket el. selve opgaven, da din håndskrift, navnligt dine femtaller kan misforstås. Sagt af en hvis egen håndskrift kun er læselig for mig selv.
Svar #9
20. august 2020 af Capion1
Man kan faktisk godt, uden brug af LaTeX, skrive et rodtegn, med det hele, med de midler,
der er til rådighed:
Lav en understregning med tastaturknappen:
Skriv et svar til: gange med kvadratrod
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.